Banden probleem Oorzaak vreselijk trillen in stuur na nieuwe banden gevonden: dynamische onbalans! Veel bandendealers onderkennen dit probleem, balanceren alleen staties! Lees verder voor de oplossing
Bandenreparatieset voor de motor. Motorband repareren met prop
Een lekke band kan abrupt een einde maken aan je toertocht of motorweekend. Met deze reparatieset motorband kun je eenvoudig een gat in je motorband repareren en je band weer vullen met de CO2-patronen. Kies voor een complete set met handige verpakking, zodat deze reparatieset makkelijk is op te bergen onder je buddy. Filmpje
De reparatieset motorband bevat:
- 1x opruw gereedschap om het gat op te ruwen en schoon te maken
- 1x gereedschap om reparatieveters aan te brengen
- 5x reparatieveters voorzien van vulcaniserende lijm
- 1x tube vulcaniserende lijm
- 3x CO2 patronen (voldoende om de band op spanning te brengen, echter controleer deze daarna altijd op de juiste spanning voor je motor)
- 1x hulpventiel
- 1x snijmesje
- 1x handig stevig opbergtasje
Aandachtspunten:
- Te adviseren is om een kleine tang mee te nemen om eventueel een nagel of schroef te verwijderen (meestal zit deze in je reparatiesetje van de motor zelf).
- Prop of parachute in motorband gevaarlijk? De reparatie is een noodreparatie. Voor een definitieve reparatie is het aan te raden de motorband alsnog vakkundig te laten repareren of vervangen.
Deze motorbanden reparatie set is o.a. verkrijgbaar bij Mpartz
Tip: Maak een snelkoppeling op je smartphone naar het YouTube filmpje, zodat je dit bij pech onderweg even kunt bekijken. Is net zo handig (misschien nog wel makkelijker) dan de instructie te lezen.
Instructie gebruik is eenvoudig:
- Verwijder de nagel/schroef indien deze nog in de motorband zit (met bijvoorbeeld een tang uit je gereedschapset)..
- Ruw het gat op met het gereedschap (soort prikker) dat is meegeleverd (zonder het oogje). Trek deze een aantal keren op en neer, zodat er een goed gat zit in de motorband.
- Haal 1 veter uit de verpakking (zeer kleverig en voorzien van extra vulkaniserende materiaal, verder niet gevaarlijk)
- Breng wat extra vulcaniserende lijm aan op de veter
- Doe deze in het oogje van het 2de stukje gereedschap. Zorg dat de veter aan beide zijden even ver uit steekt.
- Druk de veter met het gereedschap door de band. Zorg ervoor dat beide uiteinden nog 1 a 2 cm uitsteken.
- Beweeg even met het gereedschap op en neer en trek dat het gereedschap terug om de veter uit het oogje te krijgen. Dit moet op gevoel aangezien het niet zichtbaar is. Let er op dat het relatief eenvoudig kan worden terug getrokken (dus niet dat je de veter er weer uit trekt).
- Snij de uiteinden van de veter (die 1 a 2 cm) af. Het is verder niet van belang als je veter nog een paar mm uit steekt (slijt vanzelf weg en heb je verder geen hinder van).
- Plaats het slangetje op je ventiel en verwijder eventueel het binnendeel van het slangetje (bij motorbanden heb je die niet nodig).
- Draai aan de andere zijde de patroon met het gele hoesje zonder aarzeling er op. Let op dat je degene pakt met het hoesje er om aangezien de patroon zeer koud wordt. Plaats het hoesje om de 2de patroon en draai die er vervolgens op.
- Je achterband is nu weer klaar voor gebruik. Let op het is een noodreparatie en een goede reparatie of vervanging van de band is in een later stadium te adviseren.
- REPAREER NOOIT EEN GAT IN DE ZIJWANGEN VAN DE BAND (DUS ALLEEN IN HET LOOPVLAK).
Motorbanden mijn ervaring met |
Dunlop roadsmart 3 Mijn nummer 1 |
Dunlop roadsmart 2 Mijn nummer 2 |
Bandenspanning FJR Controleren, Voor minimaal 2,7 en achter minimaal 2,9 |
Oorzaak vreselijk trillen in stuur gevonden |
Motorband-reparatieset Handig om bij je te hebben. |
Bridgestone BT023GT ZEER slechte ervaring mee |
Home Motorbanden - Prijzen - Metzeler Z6 - T30GT - Conti Road Attack 2 evo |