Verhoogde ruit, Windscherm Ik was wel nieuwsgierig of de standaard ruit op 2016 AE zou voldoen, dit omdat deze een stuk kleiner lijkt dan op de oude types. In eerste instantie leek de ruit prima te voldoen, bij hoger zetten goed uit de wind en geen raar weg gedrag.
Maar na het rijden van wat langere ritten bij 5 graden merkte ik dat het achter het kleine ruitje een stuk kouder is, bij het omhoog zetten komt je kop uit de wind maar ontstaan er tussen ruit, kuip en spiegels grote gaten waar door je veel meer koude wind op je armen vangt.

Een originele verhoogde ruit van Yamaha kost € 252,25 is met fjr logo in de ruit.
Ik heb de GiVi ruit aangeschaft van rond de € 100,- (heb er goede ervaring mee op 2004 model).
De verhoogde vervangruiten met deflector van GIVI zijn bedoeld om de windbescherming en dus het comfortgehalte ten opzichte van de standaardruiten aanzienlijk te verbeteren. Dankzij de jarenlange ervaring en continue research van GIVI staan deze ruiten garant voor nog meer rijplezier.
Afmeting 55,3 x 53 cm (H x B)

Deze Givi ruit is niet alleen 5 cm hoger dan de standaard ruit, maar ook aan de onderkant bij de spiegels 2,5 cm groter zodat er een kleiner gat ontstaat bij omhoog zetten van de ruit. Ruit heeft ook lichte flip up.
Ik rijd met de verhoogde ruit altijd in de laagste stand en zit volledig uit de wind. Ik kan me voorstellen wanneer je een kop groter bent dan 1,78 m je de ruit wel iets hoger wil zetten. Ik zet hem alleen hoger bij regen.
De ruit is zwart aan de onderkant waardoor je het (lelijke) frame achter de ruit niet ziet.

Givi verhoogde ruit 2013-2019+ RP23-RP28 Vervangingsruit bestellen fjr1300 2013-2019+ € 120,25 incl. verzenden 

Voor info model RP04-RP11 2001-2005 of RP13 2006-2012 zie bij fjr 2005

Ik heb deze ruit (fjr 2013-2019+) in dec. 2016 aangeschaft bij rad.eu, toen voor 96,30 incl. verzenden, binnen 2 werkdagen in huis. 

De Givi hoge vervangingsruit is zo'n 5 cm hoger, heeft lichte flip up maar ook aan de onderkant 2 a 3 cm meer ruit, tussen ruit-kuip en spiegel zodat er minder wind tussendoor gaat. Deze hoge ruit is voor mij perfect, zelfs in de laagste stand helemaal uit de wind.
Zoals in 1 van de video's aangegeven rammelen de afdekplaatjes op de ruit een beetje, ik heb aan de binnenzijde wat tochtstrip geplakt.
Belangrijke tip Givi ruit. Aan de binnenzijde zit dempingsmateriaal geplakt, voorzie dit rondom van wat duct tape.*


* Mysterieus geluid na 8000 km
Had laatst ineens een vreselijke rammel, klonk als loszittende kuipdelen.
De hele kuip bekeken maar alles zat vast, zover dat kan, ik vind al die losse delen geen succes.
Toen ik later het filmpje bekeek, hoorde ik de rammel ook en zag ook iets in een hoekje bij de ruit bewegen.
Bleek stukje dempingsrubber van de ruit los te zitten.

Bij hoge snelheid buigt de ruit erg door (foto 1 en 2) en komt er meer ruimte aan de onderzijde tussen de ruit en het framepje waar de ruit op rust, waardoor dit rubber op den duur kon ontsnappen. Dit doorbuigen is niet de ruit zelf maar komt voornamelijk door de rubber ophanging bij de 6 ruitboutjes en de constructie (dit geeft bij hoge snelheid een betere stroomlijn, weet niet of het zo bedacht is maar werkt goed).
Vanmorgen de ruit eraf gehaald, schuimrubber weer op zijn plek en geborgd met Duct tape, lijkt mij verstandig dit gelijk te doen wanneer je de Givi vervangingsruit plaatst.
De originele ruit heeft dit rubber niet en ik kan me voorstellen dat de ruit erg beschadigd ter hoogte van bovenzijde frame. En ja de originele ruit buigt ook zoveel door.

 

 

Rammeltjes in kuip en ruit oplossen. Bij standaard en bij vervangingsruit komt het voor dat de afdekplaatjes tegen de ruit rammelen.

Ik heb er met dubbelzijdig tape wat rubber ingeplakt (binnenband). Zwart tochtstrip zou beter zijn maar dat had ik niet op voorraad.

zie ook filmpje

Er zit iets teveel ruimte tussen de afdekplaatjes en de ruit, wat tochtstrip ertussen voorkomt rammelen.

 

some Video's by TwoWheelObsession