Accu - Banden - Verbruik - Verzekering - Prijs 👉 FJR Te Koop 👈 Spec - Ruit - Onderhoud - Recall - RP11 |
8 december 2016 Nog net voor de prijsverhoging mijn oude FJR1300A uit 2004 ingeruild voor nieuwe FJR1300AE.
Ik heb gekozen voor FJR1300AE, kleur: Tech Graphite. Er waren op dat moment voor Nederland helaas maar 2 kleuren beschikbaar, mat zilver en grafiet grijs. Inmiddels is voor 2018 mat blauw, Phantom blue leverbaar.
Persoonlijk hou ik niet zo van matte kleuren en vind ik vooral het mat zilver op de tank heel lelijk (maar smaken verschillen), ook omdat ik 4 jaar op een (BS4) bluish silver rond gereden heb, heb ik gekozen voor grafiet grijs (Tech Graphite / Dark Grey Metallic). Ik moest wel wennen aan de kleur maar vind het nu erg mooi (vooral met de zon erop).
De zes bak is ook heerlijk, bij de 5 bak was het bij 3500 rpm 100 km/h, dat is nu 120, veel rustiger, bij 4000 rpm 140 km verbruik 1:20.
Heb nu soms het gevoel dat ik al in de hoogste versnelling rijd maar dan blijkt i pas in zijn 4 of 5 te staan.
Op mijn oude fjr zat ik vaak 10 x per dag voor niks te schakelen omdat de versnellingen op waren.
Ook de cruisecontrol is heerlijk, beschikbaar vanaf RP23.
Windscherm De ruit lijkt wat kleiner dan op eerdere modellen en leek in eerste instantie te voldoen, bij hoger zetten redelijk uit de wind en geen raar weg gedrag, MAAR:
Ik heb inmiddels wat langere ritten gereden bij 5 graden en merk dat het achter het kleine ruitje een stuk kouder is, want bij het omhoog zetten komt je kop wel uit de wind maar ontstaan er tussen ruit, kuip en spiegels grote gaten waar door je veel meer koude wind op je armen vangt. Ik heb inmiddels toch een hoge Givi ruit aangeschaft, nu in de laagste stand goed uit de wind.
Minpunten problemen Zwakke punten Terugroepacties FJR 1300
Tellerafwijking Nu de TomTom erop zit blijkt dat de snelheidsmeter 8% teveel aangeeft, bij 50 km/h geeft de teller 54 aan, kans op bekeuringen wordt hierdoor kleiner, lees verder
Claxon Nog wat minpuntjes, de Claxon hoor je amper, er zit er tegenwoordig nog maar 1 op, opgelost.
Ook zit er standaard geen bougiesleutel meer in het gereedschapssetje, setje bevat slechts 1 inbus en 1 schroevendraaier.
Slechte bouten Niet alle (belangrijke) bouten zijn van goede kwaliteit, ik kom ook veel boutjes tegen van flut kwaliteit 😥 o.a. bouten voorspatbord, bout remblok geleiding, boutjes zijstandaardschakelaar.
Zeer slechte standaard banden bt023, waren ook niet gebalanceerd, onbegrijpelijk, waardoor vreselijk trillen.
Cruisecontrol Vocht Voor het eerst in regen gereden, knoppen + en - cruisecontrol reageren niet meer door vocht (ingespoten contactspray, opgelost). Dit staat los van Terugroepactie 1.
Terugroepactie 1 remlichtschakelaar voor, functioneert soms niet goed.
Bij motorfietsen/scooters uitgerust met Cruise Control kan Cruise Control niet ingeschakeld worden, of bij ingeschakelde Cruise Control valt deze plotseling uit. Motorfietsen zonder Cruise Control kan het remlicht gaan branden zonder dat de rem bediend wordt. Geldt voor; YAMAHA FJR1300, MTN1000, MTT850, MXT850, XP530/5, XT1200Z
Zie ook Minpunten - Terugroepactie - Filmpje bak vervangen
Zodra de reparatie/recall uitgevoerd is wordt de terugroepmelding bij de RDW verwijderd
Terugroepactie 2 Yamaha FJR1300A RP28 6 speed Versnellingsbak
Yamaha Motor Nederland B.V. meldde op 20-11-2020 de Yamaha FJR1300A aan in het terugroepregister van de RDW. De mogelijkheid bestaat dat "onder zeer zware belasting en/of uitzonderlijk schakelgedrag" het tandwiel van de tweede versnelling breekt, zo vermeldt de tekst van de recall. Gevolg van het euvel zou kunnen zijn dat de motorfiets 'geen aandrijving meer heeft of niet meer in een andere versnelling geschakeld kan worden'. In Duitsland gaat het om bijna 1000 motoren, in Japan om 661 stuks. In Nederland zijn in de afgelopen jaren grote aantallen FJR1300's aan de Koninklijke Marechaussee geleverd, hier zal deze terugroepactie zeker impact gaan hebben.
De voertuigeigenaar wordt via een brief van de importeur verzocht een afspraak te maken met een merkdealer voor een ingrijpende, maar gratis reparatie waarvoor per motor dik 14 uur in de boeken staat. Daarbij worden tandwielen in de versnellingsbak vervangen, gevolgd door een software update. Er is echter ook een aantal motoren waarbij het tandwiel al aangepast is, daarbij kan de een software-update worden volstaan. De eigenaren zullen hierover door de distributeurs vanaf 8 december 2020 via een brief worden geïnformeerd, aldus de RDW.
Hoewel niet vermeld in het RDW-register, gaat het om de FJ1300A, AE (RP28 6 speed) motorfietsen die tussen 2016 en 2020 gebouwd en verkocht zijn. Aangezien echter verschillende FJR-modellen van de aangegeven periode de modificatie van de versnellingsbakmechanica al hebben ontvangen, beperkt de recall zich bij deze laatste tot het updaten van de software en niet tot het vervangen van onderdelen van de bak. De interventie (duur ongeveer + 14,5 uur plus de software-update) is uiteraard gratis voor klanten, die worden uitgenodigd om zo snel mogelijk contact op te nemen met hun Yamaha-dealer om een afspraak te maken voor de werkplaats.
De voertuig- / chassisnummers die bij de terugroepactie betrokken zijn, zijn als volgt:
Van JYARP281000000301 tot JYARP281000002510;
Van JYARP286000000301 tot JYARP286000005300;
Van JYARP286000005511 tot JYARP286000005549.
De VIN's waarvoor alleen ECU-herprogrammering vereist is, zijn:
Van JYARP286000005301 tot JYARP286000005510;
Van JYARP286000005550 tot JYARP286000005569.
Kijk bij ovi.rdw.nl/ op kenteken of er een terugroepactie is voor jouw motor. Zodra de terugroepactie is uitgevoerd wordt ook de melding bij de rdw na enige tijd verwijderd.
Dat is me nogal een klus zeg, assen en tandwielen vervangen.... Ik heb zelf in het begin wel wat last met schakelen gehad, motor wilde soms moeilijk in zijn 2e en 5e versnelling, ik vermoede dat dit aan plakkende koppeling lag en na overstap op vol synthetische Kroon olie (10-w40) loste het moeilijk schakelen op. Wat bleef was het kleine risico van probleem met 2e versnelling maar dat was toen nog niet bekend.
16-01-2021 Inmiddels is mijn bak vervangen en ik vind hem zeker soepeler schakelen.
Zie ook Minpunten - Terugroepactie - Filmpje bak vervangen
Het is een hele operatie om de transmissie te vervangen, bij deze een filmpje en verslag in pdf van een versnellingsbak operatie na blok uitbouwen. M20-071_Procedures_Engine-Transmission Doc-2.pdf
Banden problemen opgelost
Oorzaak vreselijk trillen in stuur na nieuwe banden gevonden: dynamische onbalans!
Veel bandendealers onderkennen dit probleem, balanceren alleen staties! Lees verder voor de oplossing
Let op! Langdurig parkeren in de volle zon kan het informatie display (voorgoed) beschadigen!
Slechte claxon vervangen door dubbele. De FJR feesttoeter vervangen door iets beters.
Recent het lullige kindertoetertje van de fjr vervangen omdat die niet hoorbaar was. Waarschijnlijk een bezuiniging op de productiekosten, van 2 naar 1 feesttoeter die niet eens de norm van 89 db haalt en dat op een fiets van € 22.000,- Heb een 2 tonige besteld als vervanging, dat maakt wat meer herrie, 105 db. WOLO Disc dubbel claxon
1 toeter op originele steun, andere met draadeind M6 x 50 en afstandsmoer (of 3 M6 moeren), op de plaats van linker bout van de radiateur beschermer.
Om de linker toeter zelfde hoogte te krijgen, extra gaatje in strip, 2,5 cm t.o.v. oude gat richting toeter.
Let ook op, het gebruikte gat met schroefdraad in de radiateur is aluminium en erg kwetsbaar, ik heb er een draadeindje ingedraaid M6 x 50 mm, dan ring, dan busje schroefdraad (komt overeen met 3 M6 moertjes, dan ring M6, dan toeter, dan ring M6 en zelf borgend moertje M6.
Kosten ongeveer € 25,- bedrading meegeleverd. Een relais is niet nodig; de claxons kunnen gewoon op de reeds aanwezige bekabeling worden aangesloten. De claxons zijn toegestaan in het verkeer; het Europese goedkeuringsnummer is E9 1089.
Prijzen Yamaha FJR1300AE RP28 |
▲ Accu - Banden - Verbruik - Prijs - FJR Te Koop - Spec - Speed - Verzekering - Ruit - Onderhoud - RP11 |
Prijslijst 2017 - 2020
De FJR1300A is de basis uitvoering, zonder koffers en zonder elektronisch instelbare vering. € 18.999,-*
De FJR1300AE is met koffers, Elektronisch instelbare vering, UpSide-Down voorvork. € 22.799,-*
De FJR1300AS is automaat met koffers, Elektronisch instelbare vering en upside-down voorvork. € 23.399,- *
De FJR1300AS of AE Explorer** (AS is automaat) met koffers, upside-down, plus Explorer pakket**. € 23.999,- *
* Inclusief afleveringskosten, leges, kentekenplaat e.d. (sinds 1 jan. 2017 mogen alleen all in prijzen vermeld worden).
FJR1300 AE ultimade edition AE 2020 € 22.799,- en ultimade edition AS 23.799,-
Alleen nog 2e hands te koop, vraagprijzen indicatie https://www.autotrader.nl/motor/yamaha/fjr-1300/?sort=price&desc=1
Maar LET OP! ik zie bij de dealers A uitvoeringen voor de prijs van AE uitvoeringen.
Hoe herken je 6 bak en instelbare vering: Check kenteken bij RDW op;
Alleen de RP28 heeft 6 versnellingen (zie ook bij schakelpedaal er staat 1-6). De RP23 heeft 5 versnellingen.
AE heeft elektrisch instelbare vering (upside down voorvork), check bij RDW prijs is dan rond de 21.750...(BPM +/-2800)
A heeft GEEN elektrisch instelbare vering (herkenbaar aan zilveren voorvork), check bij RDW prijs is dan rond de 18.900...(BPM +/-2390)
AS automaat met koffers, Elektronisch instelbare vering en upside-down voorvork. € 22.500,- tot 23.399,-
** De Explorer uitvoering gooit er voor de echte toerrijder nog een schep luxe bovenop:
Luxe binnentassen in de zijkoffers
Custom made zadel voorzien van Explorer logo en zadelverwarming voor zowel de berijder als de duo passagier
Garmin Zümo navigatiesysteem
Groot windscherm
Footshields
Kuip- en spiegelverbreders
Roller protectors
Tankpad
Yamaha Battery Charger YEC-8
12V outlet
Dit pakket werd ook wel eens op andere uitvoeringen aangeboden.
Alleen nog 2e hands te koop, vraagprijzen indicatie https://www.autotrader.nl/motor/yamaha/fjr-1300/?sort=price&desc=1
Maar LET OP! ik zie bij de dealers A uitvoeringen voor de prijs van AE uitvoeringen.
Hoe herken je 6 bak en instelbare vering: Check kenteken bij RDW op;
Alleen de RP28 heeft 6 versnellingen (zie ook bij schakelpedaal er staat 1-6). De RP23 heeft 5 versnellingen.
AE heeft elektrisch instelbare vering (upside down voorvork), check bij RDW prijs is dan rond de 21.750...(BPM +/-2800)
A heeft GEEN elektrisch instelbare vering (herkenbaar aan zilveren voorvork), check bij RDW prijs is dan rond de 18.900...(BPM +/-2390)
AS automaat
Prijs verwachting 2020
FJR1300 AE ultimade edition AE schatting rond de € 22.799,- en ultimade edition AS 23.799,-
23 dec. 2019 ik zag deze prijzen bij 1 van de dealers.
Waar nog te koop https://www.autotrader.nl/motor/yamaha/fjr-1300/?sort=price&desc=1
of https://www.autoscout24.nl/lst-moto/yamaha/fjr-1300?atype=B&cy=NL&damaged_listing=exclude&desc=1&powertype=kw&search_id=pf68klcqoe&sort=price&ustate=N%2CU
2020 midnight black / Black Metallic X (SMX) Ultimate edition met goudkleurige wielen
Het aller laatste type/model, want meer uitvoeringen komen er niet!
Waar nog te koop https://www.autotrader.nl/motor/yamaha/fjr-1300/?sort=price&desc=1
Meer info zie kleur 2020
Kenmerken RP28 Kleuren 2016 2018 2020 Kleuren 2001-2020 Specificaties
Mijn Yamaha FJR1300AE RP28 is binnenkort Te Koop |
▲ Accu - Banden - Verbruik - Prijs - FJR Te Koop - Spec - Speed - Verzekering - Ruit - Onderhoud - RP11 |
Te Koop FJR1300 AE RP28 6 speed - klik op foto voor vergroting
(update 11-3-24) Ik heb vorig jaar besloten te stoppen met motorrijden en het gaat me aan het hart de FJR te verkopen...
Lang getwijfeld over verkoop, loslaten is moeilijk, verkoop ik wel of toch niet, na nog wat korte ritjes toch definitief te koop gezet.
10-3-24 Update prijsbepaling.... ik zie wat dealers in hun winkels voor de AE vragen, rond de 15.000,- en weet inmiddels wat ze bieden wanneer je je motor inruilt of verkoopt, ik vind dat verschil erg groot.
Mijn vraagprijs 11.000,- (bij een dealer betaal je +/- 14.000,-) Met dit soort bedragen ben ik niet zo happig op verkoop aan de deur, je weet nooit wie er langs komt, ik ben niet meer in onderhandeling met dealers, zeer slechte ervaring mee.
Lees hieronder verder over recent onderhoud mijn FJR
Interesse in mijn FJR - Contact
Alleen nog 2e hands te koop, huidige vraagprijzen ter indicatie https://www.autotrader.nl/motor/yamaha/fjr-1300/?sort=price&desc=1
Op zoek naar FJR? Weet wat je koopt!, waar op te letten bij de dealer
Mijn FJR1300AE RP28 kleur Tech graphite, Dark Grey Metallic (DNMN),
met extra hoge in hoogte instelbare ruit, extra hoge ruit,
Bouwjaar 10-12-2016 7 jaar oud, altijd binnen gestaan in verwarmde ruimte, van oud monteur geweest dus al het onderhoud zelf gedaan.....
betreft 46 MH FP met 48240 km
6 speed, elektronisch instelbare vering, valdoppen, koffers, cruisecontrol,
Deze Yamaha, de FJR 1300 AE of AS heeft naast dubbele Led koplampen ook adaptieve bochtverlichting, rondom led verlichting.
Banden Dunlop roadsmart 3, z.g.a.n. kunnen nog zeker 10.000 km mee
Recent (groot) onderhoud
29500 km remblokken vervangen Brembo
39500 km Linksysteem gesmeerd (1e keer was bij 2150 km, 2e 21000km).
39500 km Remvloeistof vervangen; achter, voor en vloeistof koppelingshandel.
39500 km koelvloeistof, recall door dealer
43750 km olie+filter vervangen 22-7-2021
47735 km huidige stand op 9-4-2023
48220 km olie+filter en luchtfilter zijn ververst/vervangen 6-9-2023 + tanken
48240 km cardanolie ververst 14-3-2024
48285 km huidige stand op 6-4-2024
Interesse in mijn FJR - Contact
Alleen nog 2e hands te koop, huidige vraagprijzen ter indicatie https://www.autotrader.nl/motor/yamaha/fjr-1300/?sort=price&desc=1
Op zoek naar FJR? Weet wat je koopt! LET OP! Ik zie bij de dealers ook A uitvoeringen voor de prijs van AE uitvoeringen.
Dit waren de prijzen per type;
De FJR1300A (ABS) is de basis uitvoering, zonder koffers en zonder elektronisch instelbare vering. € 18.999,-*
De FJR1300AE is met koffers, Elektronisch instelbare vering, UpSide-Down voorvork. € 22.799,-*
De FJR1300AS is automaat met koffers, Elektronisch instelbare vering en upside-down voorvork. € 23.399,- *
De FJR1300AS of AE Explorer** (AS is automaat) met koffers, upside-down, plus Explorer pakket**. € 23.999,- *
* Inclusief afleveringskosten, leges, kentekenplaat e.d. (sinds 1 jan. 2017 mogen alleen all in prijzen vermeld worden).
FJR1300 AE ultimade edition AE 2020 € 22.799,- en ultimade edition AS 23.799,-
Hoe herken je 6 bak en instelbare vering: Check kenteken bij RDW op;
Alleen de RP28 heeft 6 versnellingen (zie ook bij schakelpedaal er staat 1-n-2-6). De RP23 heeft 5 versnellingen.
AE of AS heeft elektrisch instelbare vering (upside down voorvork), check bij RDW prijs is dan rond de 21.750...(BPM +/-2800)
A heeft GEEN elektrisch instelbare vering (herkenbaar aan zilveren voorvork), check bij RDW prijs is dan rond de 18.900...(BPM +/-2390)
AS automaat met koffers, Elektronisch instelbare vering en upside-down voorvork. € 22.500,- tot 23.399,-
Interesse in mijn FJR - Contact
Hieronder de meest recente filmpjes in afspeellijst. Flevopolder april 2023, laatste rit
Yamaha FJR1300AE RP28 Accu |
▲ Banden - Verbruik - Prijs - FJR Te Koop - Spec - Speed - Verzekering - Ruit - Onderhoud - RP11 |
Accu Deze is wat beter toegankelijk, 2 boutjes en 2 spreidnagels verwijderen. Verwijder afdekplaat, ter hoogte van de tank de kuip iets naar buiten trekken, de plaat van achter omhoog kantelen, dan komt van voren bijna vanzelf los. Terugplaatsen, gekanteld eerste de rechter voorpunt plaatsen, dan linker voorpunt iets naar binnen buigen en plaat laten zakken terwijl je de kuip aan achterzijde weer iets naar buiten trekt.
Meer info over de accu Zie bij accu - Motor onderhoud FJR 2016 AE
Yamaha FJR1300AE RP28 Banden |
▲ Accu - Verbruik - Prijs - FJR Te Koop - Spec - Speed - Verzekering - Ruit - Onderhoud - RP11 |
27-05-2021 Op mijn oude fjr was ik zeer tevreden over Dunlop RoadSmart 2 maar vooral Dunlop RoadSmart 3, inmiddels alweer mijn 3e set Roadsmart 3, laatste set vervangen na 18.000 km... Lees verder bij Motorbanden
Banden Standaard Bridgestone BT023 😢 Hoewel ze in het begin niet onaardig sturen, ook nu weer veel last van cuppen
Bandenspanning
Voor 120/70 ZR17 M/C (58w) 2,5 - 2,7 bar beetje bandenmerk afhankelijk
Achter 180/55 ZR17 M/C (73w) 2,7 - 2,9 bar beetje bandenmerk afhankelijk
08-12-2016 Vanaf aanschaf ervaar ik trillen in stuur bij 80 km met de BT023, er zit ook geen enkel loodje op het voorwiel, niet uitgebalanceerd, ook na balanceren bij een dealer bleef het trillen (waarschijnlijk niet goed gedaan? Inderdaad niet goed gedaan).
29-12-2016 Voor de zekerheid naar mijn vertrouwde bandenleverancier geweest omdat ik het vermoeden had dat er niet goed gebalanceerd is.
Eerst gemeten wat de onbalans is, bleek 20 - 20 gram! Na verwijderen lood van de eerdere balanceerpoging bleek er 20 - 10 (statische/dynamische) onbalans. Er is dus niet goed gebalanceerd, onbegrijpelijk!
Opnieuw gebalanceerd, nu zowel statisch als dynamisch uitgebalanceerd, nu 0 - 0 gram, proefgereden en alle trillingen zijn nu weg.
27-05-2021 Op mijn oude fjr was ik zeer tevreden over Dunlop RoadSmart 2 maar vooral Dunlop RoadSmart 3, inmiddels alweer mijn 3e set Roadsmart 3, laatste set vervangen na 18.000 km... Lees verder bij Motorbanden
Yamaha FJR1300AE RP28 Benzine verbruik, Onderhoud |
▲ Accu - Banden - Prijs - FJR Te Koop - Spec - Speed - Verzekering - Ruit - Onderhoud - RP11 |
Benzine verbruik Yamaha FJR1300AE Opgegeven verbruik is 6,20 Liter op 100 km, dat is 1:16,12
Mijn metingen na 47.879 km was het 5,28 Liter op 100 km, dat is 1:18,93 gemiddeld.
Datum | Tankstop | KM stand | Liters | verbruik | L/100km | gem. L prijs |
1-3-2024 totaal | 20 km | 48.220 km | 2543,09 L | 1:18,96 | 5,27 | 1,57 |
Verbruik 2024 | tot nu toe | 0 km | 0,0 L | 1:19? | 5,5 | 1,89 |
Verbruik 2023 | slechts | 549 km | 24,19 L | 1:22,17 | 4,41 | 1,89 |
Verbruik 2022 | 3020 km | 165,32 L | 1:18,27 | 5,47 | 2,09** | |
Verbruik 2021 | 5223 km | 280,68 L | 1:18,61 | 5,37 | 1,68* | |
Verbruik 2020 | 9727 km | 504,20 L | 1:19,29 | 5,18 | 1,50 | |
Verbruik 2019 | 8.014 km | 404,37 L | 1:19,82 | 5,05 | 1,59 | |
Verbruik 2018 | 9898 km | 517,32 L | 1:19,13 | 5,23 | 1,57 | |
Verbruik 2017 | 11.789 km | 629,89 L | 1:18,72 | 5,34 | 1,46 |
** 15 juni 2022 was na 2 Duitsland ritten, veel autobahn, prijzen Duitsland toen € 2,06 per liter, in NL bij goedkoopste 2,28, duurste 2,53.
* 2021 extreem hoge brandstofprijzen gestegen van 1,50 naar 1,80 boeven zijn het.
Bij 120 km/h (op cruise control) zie ik dat het verbruik 1 op 22 is. Meer cijfers zie hier
Mijn FJR uit 2004 had over 88.550 km een gemiddeld gebruik van 1:17,77 is 5,62L 100 km.
Winterstop, ik heb de eerste winter doorgereden maar pekel en natte wegen zijn echt slecht voor je motor, onderstaande foto was na 1200 km op de teller... lees verder
Dit doet pekel met je nieuwe motor wanneer je door rijd in de winter (was bij 1200 km).
Yamaha FJR1300AE RP28 Verzekering |
▲ Accu - Banden - Verbruik - Prijs - FJR Te Koop - Spec - Speed - Ruit - Onderhoud - RP11 |
Motorverzekering
Ja dat was even schrikken toen ik zag wat een all risk verzekering kost voor een motor van € 21.500,-
Bijna alle maatschappijen die onder Achmea vallen zijn bijna 2 x zo duur als de goedkopere motorverzekeringen.
Ik zat bij FBTO (achmea) en daar zou ik € 1140,- moeten betalen ondanks 34 jaar schade vrij, 70% korting.
Na een aantal offertes was er elders gelukkig ook een goedkope motorverzekering te vinden.
Voorbeeld 2017 met nieuwwaarde 21.500 en 36 jaar schade vrij, 80% korting, ANWB wordt nu verlengt premie 2019.
Ook Yamaha motorverzekering heeft lage premie! WA is inclusief rechtsbijstand verzekering. All risk 3 jaar nieuwwaarde 783,-
update prijzen 2021
Verzekering | WA | WA plus | All Risk | Per maand * | eigen risico |
ANWB | 39,17 | 298,- | 688,52 | 60,-* | 150,- |
-Leden -5% | 38,50 | 244,72 | 634,62 | 58,-* | 150,- |
YamahaMv | 89.80 | 280,58 | 644,59 | 56,-* | 150,- |
KNMV | 45,- | nvt | 809,91 | 67,50 | 100,- |
Leden -5% | 768,- | 100,- | |||
KNMV | 656,95 | 54,75 | 375,- | ||
Leden -5% | 624,- | 375,- | |||
KNMV | 504,- | 42,- | 750,- | ||
Leden -5% | 479,- | 750,- | |||
FBTO | 56,70 | 162,65 | 1146,- | 97,60 | 150,- |
* per jaar betalen geeft extra korting. Lidmaatschap ANWB kost 15,50 en geeft 33,- korting!
Aan dit voorbeeld kunnen geen rechten ontleend worden....
Link ANWB motorverzekering - KNMV motorverzekering - Yamahamotorverzekering.nl/premieberekening/
Yamaha FJR1300AE RP28 verhoogde ruit |
▲ Accu - Banden - Verbruik - Prijs - FJR Te Koop - Spec - Speed - Verzekering - Onderhoud - RP11 |
Verhoogde ruit Ik was nieuwsgierig of de standaard ruit zou voldoen, omdat deze een stuk kleiner lijkt dan op de oude types.
Ondanks dat de ruit iets kleiner is voldeed deze in eerste instantie prima, bij hoger zetten goed uit de wind en geen raar weg gedrag. Een originele verhoogde ruit van Yamaha kost € 252,25 is met fjr logo in de ruit.
Update Ik heb inmiddels wat langere ritten gereden bij 5 graden en merk dat het achter het kleine ruitje een stuk kouder is, bij het omhoog zetten komt je kop uit de wind maar ontstaan er tussen ruit, kuip en spiegels grote gaten waar door je veel meer koude wind op je armen vangt. Ik heb inmiddels een verhoogde Givi ruit.
Meer over de hoge ruit 2013-2018 klik hier. Voor ruit model 2001-2005 of 2006-2012 zie Vervangsruiten alle FJR's
Yamaha FJR1300AE RP28 Top snelheid |
▲ Accu - Banden - Verbruik - Prijs - FJR Te Koop - Spec - Verzekering - Ruit - Onderhoud - RP11 |
Top speed, topsnelheid 265 km +
De topsnelheid wordt al enige jaren niet meer opgegeven door Yamaha, bij vermogen: 107,5 kW (146,2 pk) bij 8.000 tpm, 265 km.
Hieronder mijn eerste ritje autobahn, er staat pas 1500 km op de klok dus rustig aan.
Mijn AE heeft wel een behoorlijke snelheidsmeter afwijking van 8% (t.o.v. TomTom en metingen langs de weg),
Het lijkt er op dat de km teller zelf niet afwijkt.
Na een uitgezette rit van 478 km geeft de km teller 482 km aan en de tomtom 474 km, een te verwaarlozen verschil.
Ook zat er in de route een omleiding.
Na diversen testritjes, (voorbeeld) cruise control minuut lang op 108 km geeft tomtom 100 km aan, verbruik is dan 1:23.
De afwijking snelheid is t/m 233 getest. Het verbruik is t/m 170 diversen malen gemeten, na 35.000 km gemiddeld 1:19,01
Aantal toeren | snelheid KM | Echte KM | Verbruik |
1534 | 54 | 50 | 1:25-26 |
1846 | 65 | 60 | 1:27-28 |
2158 | 76 | 70 | 1:27 |
2442 | 86 | 80 | 1:27-28 |
3067 | 108 | 100 | 1:23-24 |
3380 | 119 | 110 | 1:21-22 |
3692 | 129 | 120 | 1:21 |
3976 | 140 | 130 | 1:19-20 |
4913 | 173 | 160 | 1:11-12 |
5510 | 194 | 180 | 1:10 |
6134 | 216 | 200 | 1:9 |
6617 | 233 | 216 | 1:8? |
8009 | 282 | 261 | 1:7? |
9003 | 317 | 294 | 1:6? |
Mijn Yamaha FJR1300AE RP28 Specificaties |
▲ Accu - Banden - Verbruik - Prijs - FJR Te Koop - speed - Verzekering - Ruit - Onderhoud - RP11 |
Specificaties FJR RP28
- Soepele 1.298cc viercilinder met Yamaha Chip Controlled-Throttle (YCC-T)
- Elektronisch verstelbare wielophanging en upside-down voorvork m.u.v. AS/AE Explorer
- Sportief frame voor extra wendbaarheid
- Transmissie met 6 versnellingen voor een meer dynamische acceleratie
- Assist en Slipper Clutch (A&S) voor soepel terugschakelen
- LED koplampen met adaptieve bochtverlichting
- Vernieuwde achtersectie voorzien van LED verlichting
- Volledig verstelbaar windscherm, kuipdelen, stuur en zadel
- Yamaha D-MODE voor normale of sportieve rijmodus
- Gebruiksvriendelijke cruise control en uitschakelbaar Traction Control Systeem
- Onderhoudsarme en stille cardanaandrijving
- Standaard uitgerust met afsluitbare zijkoffers, handvatverwarming en 12 volt aansluiting
2020 Ultimate Edition: belangrijkste kenmerken
· Speciale zwarte/gouden kleurstelling
· Zwarte zitting met gouden stiksels en chromen embleem
· Hoog windscherm
· Windgeleiders
· Gouden lichtmetalen velgen met FJR logo
De Yamaha FJR1300 van 2016 is een andere dan de Yamaha FJR1300 van 2015. Zou je niet zeggen, het rijwielgedeelte etc bleef onaangetast. Nee, de wijzigingen betreffen comfort en rijplezier. Dus is er een nieuwe zesbak in de FJR1300 geschroefd met andere overbrengverhoudingen. De zesde versnelling heeft het karakter van een overdrive en dankzij de nieuwe slipper clutch zou de bediening van de koppeling vloeiender en makkelijker gaan.
Waaraan je de 2016 Yamaha FJR 1300 wel herkent zijn de nieuwe full LED koplampen, die voor de modellen AE en AS ook nog eens adaptief zijn. Ze schijnen dus mee in de bocht. Verder werd de software van de boordcomputer bijgewerkt.
Zie ook led-verlichting-2016
Meer info zie
Kenmerken RP28 Kleuren 2016 2018 2020 Kleuren 2001-2020 Specificaties
Over de nieuwe adaptieve koplampen valt nog wel iets te zeggen. Boven de twee ‘echte’ koplamp heeft Yamaha een uit drie LED’s geplaatst en die helpen mee het verloop van de bocht te verlichten. Hoe ze verlichten is afhankelijk van de bocht. Bij een toenemende hellingshoek schijnt het binnenste paar LED’s, neemt de hellingshoek toe wordt het binnenste paar geactiveerd, gevolgd door het buitenste paar. In de praktijk wordt zo vooral de binnenzijde van de bocht verlicht. Zie ook led-verlichting-2016
De eerste rit 8 december 2016. Mijn verse Yamaha FJR1300AE dec 2016, klik op de foto voor vergroting. Meer foto's klik hier
Motor vision, Motor blog onderhoud, review FJR, FJR1300, fjr1300a, A, AE, AS, zelf doen,