Accu - Banden - Verbruik - Verzekering - Prijs 👉 FJR Te Koop 👈 Spec - Ruit - Onderhoud - Recall - RP11

Kleuren Yamaha FJR1300 RP28 2016 - 2019 Klik op de foto's voor vergroting!

8 december 2016 Nog net voor de prijsverhoging mijn oude FJR1300A uit 2004 ingeruild voor nieuwe FJR1300AE.fjr1300ae-2017
Ik heb gekozen voor FJR1300AE, kleur: Tech Graphite. Er waren op dat moment voor Nederland helaas maar 2 kleuren beschikbaar, mat zilver en grafiet grijs. Inmiddels is voor 2018 mat blauw, Phantom blue leverbaar.
Persoonlijk hou ik niet zo van matte kleuren en vind ik vooral het mat zilver op de tank heel lelijk (maar smaken verschillen), ook omdat ik 4 jaar op een (BS4) bluish silver rond gereden heb, heb ik gekozen voor grafiet grijs (Tech Graphite / Dark Grey Metallic). Ik moest wel wennen aan de kleur maar vind het nu erg mooi (vooral met de zon erop).
De zes bak is ook heerlijk, bij de 5 bak was het bij 3500 rpm 100 km/h, dat is nu 120, veel rustiger, bij 4000 rpm 140 km verbruik 1:20.
Heb nu soms het gevoel dat ik al in de hoogste versnelling rijd maar dan blijkt i pas in zijn 4 of 5 te staan.
Op mijn oude fjr zat ik vaak 10 x per dag voor niks te schakelen omdat de versnellingen op waren.

Ook de cruisecontrol is heerlijk, beschikbaar vanaf RP23.

Windscherm De ruit lijkt wat kleiner dan op eerdere modellen en leek in eerste instantie te voldoen, bij hoger zetten redelijk uit de wind en geen raar weg gedrag, MAAR:
Ik heb inmiddels wat langere ritten gereden bij 5 graden en merk dat het achter het kleine ruitje een stuk kouder is, want bij het omhoog zetten komt je kop wel uit de wind maar ontstaan er tussen ruit, kuip en spiegels grote gaten waar door je veel meer koude wind op je armen vangt. Ik heb inmiddels toch een hoge Givi ruit aangeschaft, nu in de laagste stand goed uit de wind.

Minpunten problemen Zwakke punten Terugroepacties FJR 1300
Tellerafwijking Nu de TomTom erop zit blijkt dat de snelheidsmeter 8% teveel aangeeft, bij 50 km/h geeft de teller 54 aan, kans op bekeuringen wordt hierdoor kleiner, lees verder
Claxon Nog wat minpuntjes, de Claxon hoor je amper, er zit er tegenwoordig nog maar 1 op, opgelost
Ook zit er standaard geen bougiesleutel meer in het gereedschapssetje, setje bevat slechts 1 inbus en 1 schroevendraaier.
Slechte bouten Niet alle (belangrijke) bouten zijn van goede kwaliteit, ik kom ook veel boutjes tegen van flut kwaliteit 😥 o.a. bouten voorspatbord, bout remblok geleiding, boutjes zijstandaardschakelaar.
Zeer slechte standaard banden bt023, waren ook niet gebalanceerd, onbegrijpelijk, waardoor vreselijk trillen.
Cruisecontrol Vocht Voor het eerst in regen gereden, knoppen + en - cruisecontrol reageren niet meer door vocht (ingespoten contactspray, opgelost). Dit staat los van Terugroepactie 1.

Terugroepactie 1
remlichtschakelaar voor, functioneert soms niet goed.
Bij motorfietsen/scooters uitgerust met Cruise Control kan Cruise Control niet ingeschakeld worden, of bij ingeschakelde Cruise Control valt deze plotseling uit. Motorfietsen zonder Cruise Control kan het remlicht gaan branden zonder dat de rem bediend wordt. Geldt voor;  YAMAHA FJR1300, MTN1000, MTT850, MXT850, XP530/5, XT1200Z

Zie ook Minpunten - Terugroepactie - Filmpje bak vervangen

Zodra de reparatie/recall uitgevoerd is wordt de terugroepmelding bij de RDW verwijderd

Terugroepactie 2 Yamaha FJR1300A RP28 6 speed Versnellingsbak 
Yamaha Motor Nederland B.V. meldde op 20-11-2020 de Yamaha FJR1300A aan in het terugroepregister van de RDW. De mogelijkheid bestaat dat "onder zeer zware belasting en/of uitzonderlijk schakelgedrag" het tandwiel van de tweede versnelling breekt, zo vermeldt de tekst van de recall. Gevolg van het euvel zou kunnen zijn dat de motorfiets 'geen aandrijving meer heeft of niet meer in een andere versnelling geschakeld kan worden'. In Duitsland gaat het om bijna 1000 motoren, in Japan om 661 stuks. In Nederland zijn in de afgelopen jaren grote aantallen FJR1300's aan de Koninklijke Marechaussee geleverd, hier zal deze terugroepactie zeker impact gaan hebben.

De voertuigeigenaar wordt via een brief van de importeur verzocht een afspraak te maken met een merkdealer voor een ingrijpende, maar gratis reparatie waarvoor per motor dik 14 uur in de boeken staat. Daarbij worden tandwielen in de versnellingsbak vervangen, gevolgd door een software update. Er is echter ook een aantal motoren waarbij het tandwiel al aangepast is, daarbij kan de een software-update worden volstaan. De eigenaren zullen hierover door de distributeurs vanaf 8 december 2020 via een brief worden geïnformeerd, aldus de RDW.

Hoewel niet vermeld in het RDW-register, gaat het om de FJ1300A, AE (RP28 6 speed) motorfietsen die tussen 2016 en 2020 gebouwd en verkocht zijn. Aangezien echter verschillende FJR-modellen van de aangegeven periode de modificatie van de versnellingsbakmechanica al hebben ontvangen, beperkt de recall zich bij deze laatste tot het updaten van de software en niet tot het vervangen van onderdelen van de bak. De interventie (duur ongeveer + 14,5 uur plus de software-update) is uiteraard gratis voor klanten, die worden uitgenodigd om zo snel mogelijk contact op te nemen met hun Yamaha-dealer om een ​​afspraak te maken voor de werkplaats.

De voertuig- / chassisnummers die bij de terugroepactie betrokken zijn, zijn als volgt:
Van JYARP281000000301 tot JYARP281000002510;
Van JYARP286000000301 tot JYARP286000005300;
Van JYARP286000005511 tot JYARP286000005549.

De VIN's waarvoor alleen ECU-herprogrammering vereist is, zijn:
Van JYARP286000005301 tot JYARP286000005510;
Van JYARP286000005550 tot JYARP286000005569.

Kijk bij ovi.rdw.nl/ op kenteken of er een terugroepactie is voor jouw motor. Zodra de terugroepactie is uitgevoerd wordt ook de melding bij de rdw na enige tijd verwijderd.
Dat is me nogal een klus zeg, assen en tandwielen vervangen.... Ik heb zelf in het begin wel wat last met schakelen gehad, motor wilde soms moeilijk in zijn 2e en 5e versnelling, ik vermoede dat dit aan plakkende koppeling lag en na overstap op vol synthetische Kroon olie (10-w40) loste het moeilijk schakelen op. Wat bleef was het kleine risico van probleem met 2e versnelling maar dat was toen nog niet bekend.

16-01-2021 Inmiddels is mijn bak vervangen en ik vind hem zeker soepeler schakelen.

Zie ook Minpunten - Terugroepactie - Filmpje bak vervangen

Het is een hele operatie om de transmissie te vervangen, bij deze een filmpje en verslag in pdf van een versnellingsbak operatie na blok uitbouwen. M20-071_Procedures_Engine-Transmission Doc-2.pdf

Banden problemen opgelost
Oorzaak vreselijk trillen in stuur na nieuwe banden gevonden: dynamische onbalans!
Veel bandendealers onderkennen dit probleem, balanceren alleen staties! Lees verder voor de oplossing

Let op! Langdurig parkeren in de volle zon kan het informatie display (voorgoed) beschadigen!

Slechte claxon vervangen door dubbele. De FJR feesttoeter vervangen door iets beters.
Recent het lullige kindertoetertje van de fjr vervangen omdat die niet hoorbaar was. Waarschijnlijk een bezuiniging op de productiekosten, van 2 naar 1 feesttoeter die niet eens de norm van 89 db haalt en dat op een fiets van € 22.000,- Heb een 2 tonige besteld als vervanging, dat maakt wat meer herrie, 105 db. WOLO Disc dubbel claxon

De oude onhoorbare fjr kinderfeesttoeter vervangen door dubbele Wolo disc claxon.
1 toeter op originele steun, andere met draadeind M6 x 50 en afstandsmoer (of 3 M6 moeren), op de plaats van linker bout van de radiateur beschermer.
Om de linker toeter zelfde hoogte te krijgen, extra gaatje in strip, 2,5 cm t.o.v. oude gat richting toeter.
Let ook op, het gebruikte gat met schroefdraad in de radiateur is aluminium en erg kwetsbaar, ik heb er een draadeindje ingedraaid M6 x 50 mm, dan ring, dan busje schroefdraad (komt overeen met 3 M6 moertjes, dan ring M6, dan toeter, dan ring M6 en zelf borgend moertje M6.
Kosten ongeveer € 25,- bedrading meegeleverd. Een relais is niet nodig; de claxons kunnen gewoon op de reeds aanwezige bekabeling worden aangesloten. De claxons zijn toegestaan in het verkeer; het Europese goedkeuringsnummer is E9 1089.

 

Prijzen Yamaha FJR1300AE RP28
Accu - Banden - Verbruik - Prijs - FJR Te Koop - Spec - Speed - Verzekering - Ruit - Onderhoud - RP11

Prijslijst 2017 - 2020
De FJR1300A is de basis uitvoering, zonder koffers en zonder elektronisch instelbare vering. € 18.999,-*
De FJR1300AE is met koffers, Elektronisch instelbare vering, UpSide-Down voorvork. € 22.799,-*
De FJR1300AS is automaat met koffers, Elektronisch instelbare vering en upside-down voorvork. € 23.399,- *
De FJR1300AS of AE Explorer** (AS is automaat) met koffers, upside-down, plus Explorer pakket**€ 23.999,- *
* Inclusief afleveringskosten, leges, kentekenplaat e.d. (sinds 1 jan. 2017 mogen alleen all in prijzen vermeld worden).
FJR1300 AE ultimade edition AE 2020 € 22.799,- en ultimade edition AS 23.799,-

Alleen nog 2e hands te koop, vraagprijzen indicatie https://www.autotrader.nl/motor/yamaha/fjr-1300/?sort=price&desc=1
Maar LET OP! ik zie bij de dealers A uitvoeringen voor de prijs van AE uitvoeringen.
Hoe herken je 6 bak en instelbare vering: Check kenteken bij RDW op; 
Alleen de RP28 heeft 6 versnellingen (zie ook bij schakelpedaal er staat 1-6). De RP23 heeft 5 versnellingen.
AE heeft elektrisch instelbare vering (upside down voorvork), check bij RDW prijs is dan rond de 21.750...(BPM +/-2800) 
A heeft GEEN elektrisch instelbare vering (herkenbaar aan zilveren voorvork), check bij RDW prijs is dan rond de 18.900...(BPM +/-2390)
AS automaat met koffers, Elektronisch instelbare vering en upside-down voorvork. € 22.500,- tot 23.399,-

 ** De Explorer uitvoering gooit er voor de echte toerrijder nog een schep luxe bovenop:
Luxe binnentassen in de zijkoffers
Custom made zadel voorzien van Explorer logo en zadelverwarming voor zowel de berijder als de duo passagier
Garmin Zümo navigatiesysteem
Groot windscherm
Footshields
Kuip- en spiegelverbreders
Roller protectors
Tankpad
Yamaha Battery Charger YEC-8
12V outlet

Dit pakket werd ook wel eens op andere uitvoeringen aangeboden.

Alleen nog 2e hands te koop, vraagprijzen indicatie https://www.autotrader.nl/motor/yamaha/fjr-1300/?sort=price&desc=1
Maar LET OP! ik zie bij de dealers A uitvoeringen voor de prijs van AE uitvoeringen.
Hoe herken je 6 bak en instelbare vering: Check kenteken bij RDW op; 
Alleen de RP28 heeft 6 versnellingen (zie ook bij schakelpedaal er staat 1-6). De RP23 heeft 5 versnellingen.
AE heeft elektrisch instelbare vering (upside down voorvork), check bij RDW prijs is dan rond de 21.750...(BPM +/-2800) 
A heeft GEEN elektrisch instelbare vering (herkenbaar aan zilveren voorvork), check bij RDW prijs is dan rond de 18.900...(BPM +/-2390)
AS automaat


Prijs verwachting 2020
FJR1300 AE ultimade edition AE schatting rond de € 22.799,- en ultimade edition AS 23.799,-
23 dec. 2019 ik zag deze prijzen bij 1 van de dealers.

Waar nog te koop https://www.autotrader.nl/motor/yamaha/fjr-1300/?sort=price&desc=1
of https://www.autoscout24.nl/lst-moto/yamaha/fjr-1300?atype=B&cy=NL&damaged_listing=exclude&desc=1&powertype=kw&search_id=pf68klcqoe&sort=price&ustate=N%2CU

De laatste nieuwe RP28

2020 midnight black / Black Metallic X (SMX) Ultimate edition met goudkleurige wielen
Het aller laatste type/model, want meer uitvoeringen komen er niet!

Waar nog te koop https://www.autotrader.nl/motor/yamaha/fjr-1300/?sort=price&desc=1

Meer info zie kleur 2020

Kenmerken RP28 Kleuren 2016 2018 2020 Kleuren 2001-2020 Specificaties

 

Mijn Yamaha FJR1300AE RP28 is binnenkort Te Koop
Accu - Banden - Verbruik - Prijs - FJR Te Koop - Spec - Speed - Verzekering - Ruit - Onderhoud - RP11

Te Koop FJR1300 AE RP28 6 speed - klik op foto voor vergroting

Mijn FJR1300AE is te koop, kleur Tech graphite, Dark Grey Metallic (DNMN), al het onderhoud en mijn ervaring zie je op deze site, mijn gebruik in al mijn filmpjes.
(update 11-3-24) Ik heb vorig jaar besloten te stoppen met motorrijden en het gaat me aan het hart de FJR te verkopen...
Lang getwijfeld over verkoop, loslaten is moeilijk, verkoop ik wel of toch niet, na nog wat korte ritjes toch definitief te koop gezet.
10-3-24 Update prijsbepaling.... ik zie wat dealers in hun winkels voor de AE vragen, rond de 15.000,- en weet inmiddels wat ze bieden wanneer je je motor inruilt of verkoopt, ik vind dat verschil erg groot.
Mijn vraagprijs 11.000,- (bij een dealer betaal je +/- 14.000,-) Met dit soort bedragen ben ik niet zo happig op verkoop aan de deur, je weet nooit wie er langs komt, ik ben niet meer in onderhandeling met dealers, zeer slechte ervaring mee.

Lees hieronder verder over recent onderhoud mijn FJR
Interesse in mijn FJR - Contact Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. Mocht je geen reactie ontvangen kijk even in je spambox.
Alleen nog 2e hands te koop, huidige vraagprijzen ter indicatie https://www.autotrader.nl/motor/yamaha/fjr-1300/?sort=price&desc=1
Op zoek naar FJR? Weet wat je koopt!, waar op te letten bij de dealer

Mijn FJR1300AE RP28 kleur Tech graphite, Dark Grey Metallic (DNMN)
met extra hoge in hoogte instelbare ruit, extra hoge ruit,


Bouwjaar 10-12-2016  7 jaar oud, altijd binnen gestaan in verwarmde ruimte, van oud monteur geweest dus al het onderhoud zelf gedaan.....
betreft 46 MH FP met 48240 km
6 speed, elektronisch instelbare vering, valdoppen, koffers, cruisecontrol,
Deze Yamaha, de FJR 1300 AE of AS heeft naast dubbele Led koplampen ook adaptieve bochtverlichting, rondom led verlichting.
Banden Dunlop roadsmart 3, z.g.a.n. kunnen nog zeker 10.000 km mee
Recent (groot) onderhoud
29500 km remblokken vervangen Brembo
39500 km Linksysteem gesmeerd (1e keer was bij 2150 km, 2e 21000km).
39500 km Remvloeistof vervangen; achter, voor en vloeistof koppelingshandel.
39500 km koelvloeistof, recall door dealer
43750 km  olie+filter vervangen 22-7-2021
47735 km huidige stand op 9-4-2023
48220 km  olie+filter en luchtfilter zijn ververst/vervangen 6-9-2023 + tanken
48240 km cardanolie ververst 14-3-2024
48285 km huidige stand op 6-4-2024

Interesse in mijn FJR - Contact Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. Mocht je geen reactie ontvangen kijk even in je spambox.
Alleen nog 2e hands te koop, huidige vraagprijzen ter indicatie https://www.autotrader.nl/motor/yamaha/fjr-1300/?sort=price&desc=1

Op zoek naar FJR? Weet wat je koopt! LET OP! Ik zie bij de dealers ook A uitvoeringen voor de prijs van AE uitvoeringen. 
Dit waren de prijzen per type;
De FJR1300A (ABS) is de basis uitvoering, zonder koffers en zonder elektronisch instelbare vering. € 18.999,-*
De FJR1300AE is met koffers, Elektronisch instelbare vering, UpSide-Down voorvork. € 22.799,-*
De FJR1300AS is automaat met koffers, Elektronisch instelbare vering en upside-down voorvork. € 23.399,- *
De FJR1300AS of AE Explorer** (AS is automaat) met koffers, upside-down, plus Explorer pakket**€ 23.999,- *
* Inclusief afleveringskosten, leges, kentekenplaat e.d. (sinds 1 jan. 2017 mogen alleen all in prijzen vermeld worden).
FJR1300 AE ultimade edition AE 2020 € 22.799,- en ultimade edition AS 23.799,-

Hoe herken je 6 bak en instelbare vering: Check kenteken bij RDW op; 
Alleen de RP28 heeft 6 versnellingen (zie ook bij schakelpedaal er staat 1-n-2-6). De RP23 heeft 5 versnellingen.
AE of AS heeft elektrisch instelbare vering (upside down voorvork), check bij RDW prijs is dan rond de 21.750...(BPM +/-2800) 
A heeft GEEN elektrisch instelbare vering (herkenbaar aan zilveren voorvork), check bij RDW prijs is dan rond de 18.900...(BPM +/-2390)
AS automaat met koffers, Elektronisch instelbare vering en upside-down voorvork. € 22.500,- tot 23.399,-

Interesse in mijn FJR - Contact Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Hieronder de meest recente filmpjes in afspeellijst. Flevopolder april 2023, laatste rit

 

Yamaha FJR1300AE RP28 Accu
Banden - Verbruik - Prijs - FJR Te Koop - Spec - Speed - Verzekering - Ruit - Onderhoud - RP11

Accu Deze is wat beter toegankelijk, 2 boutjes en 2 spreidnagels verwijderen. Verwijder afdekplaat, ter hoogte van de tank de kuip iets naar buiten trekken, de plaat van achter omhoog kantelen, dan komt van voren bijna vanzelf los. Terugplaatsen, gekanteld eerste de rechter voorpunt plaatsen, dan linker voorpunt iets naar binnen buigen en plaat laten zakken terwijl je de kuip aan achterzijde weer iets naar buiten trekt.
Meer info over de accu Zie bij accu - Motor onderhoud FJR 2016 AE

 

Yamaha FJR1300AE RP28 Banden
Accu - Verbruik - Prijs - FJR Te Koop - Spec - Speed - Verzekering - Ruit - Onderhoud - RP11


27-05-2021
Op mijn oude fjr was ik zeer tevreden over Dunlop RoadSmart 2 maar vooral Dunlop RoadSmart 3,  inmiddels alweer mijn 3e set Roadsmart 3, laatste set vervangen na 18.000 km... Lees verder bij Motorbanden

Banden Standaard Bridgestone BT023 😢 Hoewel ze in het begin niet onaardig sturen, ook nu weer veel last van cuppen

Bandenspanning

Voor 120/70 ZR17 M/C (58w)  2,5 - 2,7 bar  beetje bandenmerk afhankelijk
Achter 180/55 ZR17 M/C (73w) 2,7 - 2,9 bar  beetje bandenmerk afhankelijk

08-12-2016 Vanaf aanschaf ervaar ik trillen in stuur bij 80 km met de BT023, er zit ook geen enkel loodje op het voorwiel, niet uitgebalanceerd, ook na balanceren bij een dealer bleef het trillen (waarschijnlijk niet goed gedaan? Inderdaad niet goed gedaan).
29-12-2016 Voor de zekerheid naar mijn vertrouwde bandenleverancier geweest omdat ik het vermoeden had dat er niet goed gebalanceerd is.
Eerst gemeten wat de onbalans is, bleek 20 - 20 gram! Na verwijderen lood van de eerdere balanceerpoging bleek er 20 - 10 (statische/dynamische) onbalans. Er is dus niet goed gebalanceerd, onbegrijpelijk!
Opnieuw gebalanceerd, nu zowel statisch als dynamisch uitgebalanceerd, nu 0 - 0 gram, proefgereden en alle trillingen zijn nu weg.

27-05-2021 Op mijn oude fjr was ik zeer tevreden over Dunlop RoadSmart 2 maar vooral Dunlop RoadSmart 3,  inmiddels alweer mijn 3e set Roadsmart 3, laatste set vervangen na 18.000 km... Lees verder bij Motorbanden

Yamaha FJR1300AE RP28 Benzine verbruik, Onderhoud
Accu - Banden - Prijs - FJR Te Koop - Spec - Speed - Verzekering - Ruit - Onderhoud - RP11

Benzine verbruik Yamaha FJR1300AE  Opgegeven verbruik is 6,20 Liter op 100 km, dat is 1:16,12
Mijn metingen na 47.879 km was het 5,28 Liter op 100 km, dat is 1:18,93 gemiddeld.

Datum Tankstop KM stand  Liters  verbruik L/100km  gem. L prijs
1-3-2024 totaal 20 km 48.220 km 2543,09 L 1:18,96 5,27 1,57
Verbruik 2024 tot nu toe 0 km 0,0 L 1:19? 5,5 1,89
Verbruik 2023 slechts 549 km 24,19 L 1:22,17 4,41 1,89
Verbruik 2022   3020 km 165,32 L 1:18,27 5,47 2,09**
Verbruik 2021   5223 km 280,68 L 1:18,61 5,37 1,68*
Verbruik 2020   9727 km 504,20 L 1:19,29 5,18 1,50
Verbruik 2019   8.014 km 404,37 L 1:19,82 5,05 1,59
Verbruik 2018   9898 km 517,32 L 1:19,13 5,23 1,57
Verbruik 2017   11.789 km 629,89 L 1:18,72 5,34 1,46


** 15 juni 2022 was na 2 Duitsland ritten, veel autobahn, prijzen Duitsland toen € 2,06 per liter, in NL bij goedkoopste 2,28, duurste 2,53.
* 2021 extreem hoge brandstofprijzen gestegen van 1,50 naar 1,80 boeven zijn het.
Bij 120 km/h (op cruise control) zie ik dat het verbruik 1 op 22 is. Meer cijfers zie hier
Mijn FJR uit 2004 had over 88.550 km een gemiddeld gebruik van 1:17,77 is 5,62L  100 km.

Winterstop, ik heb de eerste winter doorgereden maar pekel en natte wegen zijn echt slecht voor je motor, onderstaande foto was na 1200 km op de teller... lees verder

remmen en pekelDit doet pekel met je nieuwe motor wanneer je door rijd in de winter (was bij 1200 km).

 

Yamaha FJR1300AE RP28 Verzekering
Accu - Banden - Verbruik - Prijs - FJR Te Koop - Spec - Speed - Ruit - Onderhoud - RP11

Motorverzekering
Ja dat was even schrikken toen ik zag wat een all risk verzekering kost voor een motor van € 21.500,-
Bijna alle maatschappijen die onder Achmea vallen zijn bijna 2 x zo duur als de goedkopere motorverzekeringen.
Ik zat bij FBTO (achmea) en daar zou ik € 1140,- moeten betalen ondanks 34 jaar schade vrij, 70% korting.
Na een aantal offertes was er elders gelukkig ook een goedkope motorverzekering te vinden.

Voorbeeld 2017 met nieuwwaarde 21.500 en 36 jaar schade vrij, 80% korting, ANWB wordt nu verlengt premie 2019.   
Ook Yamaha motorverzekering heeft lage premie! WA is inclusief rechtsbijstand verzekering. All risk 3 jaar nieuwwaarde 783,-
update prijzen 2021

Verzekering WA WA plus All Risk Per maand * eigen risico 
 ANWB  39,17  298,-  688,52  60,-*  150,-
 -Leden -5%  38,50  244,72  634,62  58,-*  150,-
 YamahaMv  89.80  280,58 644,59  56,-*  150,-
 KNMV  45,-  nvt  809,91  67,50  100,-
 Leden -5%      768,-    100,-
 KNMV      656,95  54,75  375,-
 Leden -5%      624,-    375,-
 KNMV      504,-  42,-  750,-
 Leden -5%      479,-    750,-
 FBTO  56,70  162,65  1146,-  97,60  150,-


* per jaar betalen geeft extra korting. Lidmaatschap ANWB kost 15,50 en geeft 33,- korting!
Aan dit voorbeeld kunnen geen rechten ontleend worden....
Link ANWB motorverzekering - KNMV motorverzekering - Yamahamotorverzekering.nl/premieberekening/

 

Yamaha FJR1300AE RP28 verhoogde ruit
Accu - Banden - Verbruik - Prijs - FJR Te Koop - Spec - Speed - Verzekering - Onderhoud - RP11

Verhoogde ruit Ik was nieuwsgierig of de standaard ruit zou voldoen, omdat deze een stuk kleiner lijkt dan op de oude types.
Ondanks dat de ruit iets kleiner is voldeed deze in eerste instantie prima, bij hoger zetten goed uit de wind en geen raar weg gedrag. Een originele verhoogde ruit van Yamaha kost € 252,25 is met fjr logo in de ruit.
Update Ik heb inmiddels wat langere ritten gereden bij 5 graden en merk dat het achter het kleine ruitje een stuk kouder is, bij het omhoog zetten komt je kop uit de wind maar ontstaan er tussen ruit, kuip en spiegels grote gaten waar door je veel meer koude wind op je armen vangt. Ik heb inmiddels een verhoogde Givi ruit.
Meer over de hoge ruit 2013-2018 klik hier. Voor ruit model 2001-2005 of 2006-2012 zie Vervangsruiten alle FJR's

 

Yamaha FJR1300AE RP28 Top snelheid
Accu - Banden - Verbruik - Prijs - FJR Te Koop - Spec - Verzekering - Ruit - Onderhoud - RP11

Top speed, topsnelheid 265 km +
De topsnelheid wordt al enige jaren niet meer opgegeven door Yamaha, bij vermogen: 107,5 kW (146,2 pk) bij 8.000 tpm, 265 km.
Hieronder mijn eerste ritje autobahn, er staat pas 1500 km op de klok dus rustig aan.

Mijn AE heeft wel een behoorlijke snelheidsmeter afwijking van 8% (t.o.v. TomTom en metingen langs de weg),
Het lijkt er op dat de km teller zelf niet afwijkt.
Na een uitgezette rit van 478 km geeft de km teller 482 km aan en de tomtom 474 km, een te verwaarlozen verschil.
Ook zat er in de route een omleiding.
 
Na diversen testritjes, (voorbeeld) cruise control minuut lang op  108 km geeft tomtom 100 km aan, verbruik is dan 1:23.
De afwijking snelheid is t/m 233 getest. Het verbruik is t/m 170 diversen malen gemeten, na 35.000 km gemiddeld 1:19,01

Aantal toeren snelheid KM Echte KM Verbruik
1534 54 50 1:25-26
1846 65 60 1:27-28
2158 76 70 1:27
2442 86 80 1:27-28
3067 108 100 1:23-24
3380 119 110 1:21-22
3692 129 120 1:21
3976 140 130 1:19-20
4913 173 160 1:11-12
5510 194 180 1:10
6134 216 200 1:9
6617 233 216 1:8?
8009 282 261 1:7?
9003 317 294 1:6?

 

Mijn Yamaha FJR1300AE RP28 Specificaties
Accu - Banden - Verbruik - Prijs - FJR Te Koop - speed - Verzekering - Ruit - Onderhoud - RP11

Specificaties FJR RP28

  • Soepele 1.298cc viercilinder met Yamaha Chip Controlled-Throttle (YCC-T)
  • Elektronisch verstelbare wielophanging en upside-down voorvork m.u.v. AS/AE Explorer
  • Sportief frame voor extra wendbaarheid
  • Transmissie met 6 versnellingen voor een meer dynamische acceleratie
  • Assist en Slipper Clutch (A&S) voor soepel terugschakelen
  • LED koplampen met adaptieve bochtverlichting
  • Vernieuwde achtersectie voorzien van LED verlichting
  • Volledig verstelbaar windscherm, kuipdelen, stuur en zadel
  • Yamaha D-MODE voor normale of sportieve rijmodus
  • Gebruiksvriendelijke cruise control en uitschakelbaar Traction Control Systeem
  • Onderhoudsarme en stille cardanaandrijving
  • Standaard uitgerust met afsluitbare zijkoffers, handvatverwarming en 12 volt aansluiting

2020 Ultimate Edition: belangrijkste kenmerken

· Speciale zwarte/gouden kleurstelling
· Zwarte zitting met gouden stiksels en chromen embleem
· Hoog windscherm
· Windgeleiders
· Gouden lichtmetalen velgen met FJR logo

De Yamaha FJR1300 van 2016 is een andere dan de Yamaha FJR1300 van 2015. Zou je niet zeggen, het rijwielgedeelte etc bleef onaangetast. Nee, de wijzigingen betreffen comfort en rijplezier. Dus is er een nieuwe zesbak in de FJR1300 geschroefd met andere overbrengverhoudingen. De zesde versnelling heeft het karakter van een overdrive en dankzij de nieuwe slipper clutch zou de bediening van de koppeling vloeiender en makkelijker gaan. 

Waaraan je de 2016 Yamaha FJR 1300 wel herkent zijn de  nieuwe full LED koplampen, die voor de modellen AE en AS ook nog eens adaptief zijn. Ze schijnen dus mee in de bocht. Verder werd de software van de boordcomputer bijgewerkt.

Zie ook led-verlichting-2016

Meer info zie

Kenmerken RP28 Kleuren 2016 2018 2020 Kleuren 2001-2020 Specificaties

Over de nieuwe adaptieve koplampen valt nog wel iets te zeggen. Boven de twee ‘echte’ koplamp heeft Yamaha een uit drie LED’s geplaatst en die helpen mee het verloop van de bocht te verlichten. Hoe ze verlichten is afhankelijk van de bocht. Bij een toenemende hellingshoek schijnt het binnenste paar LED’s, neemt de hellingshoek toe wordt het binnenste paar geactiveerd, gevolgd door het buitenste paar. In de praktijk wordt zo vooral de binnenzijde van de bocht verlicht. Zie ook led-verlichting-2016

FJR1300AE

De eerste rit 8 december 2016. Mijn verse Yamaha FJR1300AE dec 2016, klik op de foto voor vergroting. Meer foto's klik hier

 

 

 

Onderhoud RP23 - RP28 RP04 RP08 RP11 RP13 Omschrijving
Accu, zekeringen, Led verlichting Accu Verlichting RP04 Accu +/- 5 jaar
Banden & Banden probleem Banden reparatieset  
Benzine verbruik RP28 Benzine verbruik RP04 1 L op 15 - 19 km
Bougies RP23-RP28 Bougies RP04-RP13 vervang iedere 20.000 km
Brandstof injectiesysteem Brandstof injectiesysteem Synchroniseren iedere 10.000
Cruise control - Camera Hero 7 Cruise control Navigatie  
Kuip zijpaneel verstellen Kuip demonteren  
Koelvloeistof vervangen Koelvloeistof bijvullen controleer, vervang iedere 30.000
Kleppen stellen Kleppen stellen controleer iedere 40.000
Kleuren modellen 2018-2020 kleuren vanaf 2001  
Linksysteem Modificatie smeren iedere 20.000 km Achterbrug lager iedere 50.000
smeren Lithiumvet
Luchtfilter Vervangen Luchtfilter Reinigen Vervang iedere 20.000
Olie verversen + olieFilter Olie + filter verversen Vervangen iedere 10.000
Onderdelen bestellen Onderdelen bestellen Vervangen
Radiateur beschermer Topkoffer Givi  
Remblokken RP23 RP28 Remmen RP4 ABS test controleer iedere 10.000
Ruit Windscherm Hoog RP23 Ruit RP04-RP11 RP13 vanaf € 100,-
Stuur verstellen TPS probleem 2006  
Teller Dashboard instellen Vering instellen Vering Hyperpro RP11  
Verlichting Led vanaf RP28 Verlichting RP04-RP23 controleer regelmatig
Voorspatbord verlenger Spatbordverlenger  
Werkplaatsboeken Verzekering motor  
Zadel hoogte instellen Virb XE Camera Hero 7  
Onderhoudsschema onderhoudsinterval periodiek onderhoud Yamaha FJR 1300 A AE

Motor vision, Motor blog onderhoud, review FJR, FJR1300, fjr1300a, A, AE, AS, zelf doen,