Link systeem smeren (iedere 20.000 km) en eigen modificatie
De eerste keer smeren kost vaak extra tijd omdat 1 van de bouten van de middenbok niet verwijderd kan worden zonder de uitlaat te demonteren (en de uitlaat demonteren kan alleen wanneer je de onderkuip verwijderd en mogelijk veel meer).

Oplossing: Door deze bout (voorste bout rechtersteun middenbok) door te zagen/slijpen/boren/hakken kun je voorkomen dat je de uitlaat en kuip moet verwijderen, het plaatsen van een nieuwe bout doe je later met de borgmoer aan de kant van de uitlaat. Originele bout Metrisch fijn M10x30 met wat fijnere schroefdraad kun je bestellen bij dealer of Japarts.
Zelf heb ik de bout gehaald bij een ijzerwarenhandel om de hoek die dit soort bouten op voorraad heeft en heb de originele borgmoer gebruikt (gebruik geen borgmoer met plastic erin, dit smelt bij de hete uitlaat).

Je kunt de rechter flens verwijderen en aanpassen met de motor op de zijstandaard.

Die rechtersteun van de middenbok dient normaal gesproken verwijderd te worden omdat anders de voorste bout van het linksysteem er niet uit kan.
Verder moet je de motor dan aan de achterzijde optakelen omdat de middenbok niet bruikbaar is wanneer de steun verwijderd is. Dat moet anders kunnen dacht ik.

Modificatie Linksysteem: nu te smeren zonder de middenbok te verwijderen!
Daar ik geen takel in mijn schuur heb en ik altijd blijf zoeken naar hoe het anders/beter kan, heb ik een aanpassing gemaakt aan de rechter flens van de middenbok en nu kan ik het Linksysteem smeren zonder de middenbok te verwijderen!

Ik had van mijn nieuwe FJR RP28 (bij km stand 2150) de conditie van 3 van de 4 lagers bekeken, lagers gort droog en 2 roestige bouten, die waarschijnlijk in de bussen vastgeroest zouden zijn als ik ze niet nu, maar pas na 20.000 km gesmeerd had.
Het advies is, smeer het linksysteem de 1e keer z.s.m. Daarna iedere 20.000 km.

droog naaldlager

Droog naaldlager. Het lijkt erop dat deze lagers vanaf fabriek afgemonteerd zijn met olie, niet met vet. De bout door de bus is droog gemonteerd. Zie foto verderop hoe deze bout er aan toe is na nog geen 2200 km.

Alvast 3 van de 4 punten gesmeerd met lithium vet.

Modificatie rechter flens middenbok
Om de bout van het voorste lager te kunnen verwijderen zit die flens in de weg, en wordt over het algemeen de motor van achter opgetakeld en de flens plus middenbok verwijderd.
Het leek mij een goed idee om een gat in de flens te maken, zodat de bout van het voorste lager er wel uit kan zonder middenbok te verwijderen. De belasting op de flens zit links van het gat, dus niet nadelig voor de sterkte. Bij de eerste FJR's was de die steun een zwak punt, daar is later een modificatie op gekomen.


De belasting van de flens zit voor meer dan 80% bij de andere 2 bouten, links van het gat.
Het betreft 80% van de helft van het gewicht van de motor, zo'n 150 kg.
Ook zit er tussen de 2 platen een stuk van 2 x 0,7 cm gelast dus sterk genoeg voor deze aanpassing buiten het belaste gebied.

De foto's en extra beeldmateriaal is ook verwerkt in een filmpje




Eerst motor op zijstandaard en voorste bout rechtersteun bij uitlaat doorboord en afgehakt.

Plaats bepalen

Plaats bepalen waar gat moet komen.

gat boren

Afgetekend waar de gaten moesten komen, flens verwijderd, gaten gemaakt, likje verf en flens terug geplaatst.


De belasting van de flens zit voor meer dan 80% bij de andere (rechter) 2 gaten.

Hieronder kun je zien hoe de bout door het nieuwe gat gaat


Je kunt hier al zien hoe slecht de bout eruit ziet die door de lagerbus gaat, vandaar mijn advies smeer z.s.m. het linksysteem.


Slechte bout, rust hier in het nieuwe gat van de flens.


Hierna bussen verwijderen en de 4 lagers voorzien van lithium vet.
Linksysteem, relaisarm, scharnierpunten, verbindingsarm,



Lagers aan de achterbrug waar de dogbones aan vast zitten, ook daar was de bout slecht.


Slecht gegalvaniseerde bout met roestplekken, voor nu even opgelapt, bij volgende smeerbeurt vervangen.


Alle lagerpunten gesmeerd met lithium vet, bussen er weer in en afmonteren.

Geen bouten of ringen overgehouden dus kan er weer even tegen.

Kan er weer 20.000 km tegen. Linksysteem, relaisarm, scharnierpunten, verbindingsarm.



Prachtige oplossing, nu zonder veel gedoe en gewoon op de middenbok alle lagers kunnen smeren van het linksysteem.

De belasting van de flens zit voor meer dan 80% bij de andere 2 bouten, links van het gat.
Het betreft 80% van de helft van het gewicht van de motor, zo'n 150 kg.
Ook zit er tussen de 2 platen een stuk van 2 x 0,7 cm gelast dus sterk genoeg voor deze aanpassing buiten het belaste gebied.

Een mogelijk veel vergeten lager is het linker achterbruglager....

Een fotosessie over het smeren van het Link systeem met optakelen vind je op de site van Lange Willem

Zie ook verslag vervangen vering door Hyperpro was bij fjr uit 2004