Bougies vervangen bij de FJR1300 model 2001-2012* (volgens het boekje iedere 20.000 km of bij IX 40.000 km)
Let op! FJR 2013-2018, vanaf RP23 - RP28 NGK CPR8EA-9 klik hier
FJR RP04-RP13, 2001-2012 NGK CR8E
Enige ervaring met sleutelen gewenst!
Bougies: CR8E kosten rond de € 8,50, vervangen om de 20.000 km bestellen kan bij Mpartz CR8E of sparks-online.eu
Bougies: CR8E IX iridium bij Mpartz of sparks-online.eu 18,- kosten in NL* tussen 14,- en 25,-, vervangen om de 40.000 km.
sparks-online gratis verzenden vanaf 25,- en mpartz gratis verzenden vanaf 75,-
Er zijn nogal wat prijsverschillen (Japarts 8,41 bij .... tot 11,95) en dat x 4. Je kunt ook nog kiezen voor CR8E IX, Iridium bougie die een langere levensduur en betere verbranding zouden geven, maar die kosten in Nederland tussen de 14,- en 25,- per stuk, ik hoorde er goede verhalen over maar vond het toch wat aan de dure kant (in NL!), alhoewel, ze zijn 2x zo duur maar gaan ook 2x zolang mee (hoorde laatst van iemand dat hij de iridium bougies er 100.000 km in had zitten), maar of dit verstandig is.
* Ik heb de iridium bougies (model 2001-2012) ooit via e-bay in Engeland gekocht, inclusief verzendkosten € 39,20 (slechts 9.80 per stuk!), levertijd 10 dagen! Zo zie je dat de prijzen in NL door onderlinge afspraken in de handel kunstmatig hoog gehouden worden!!!!
Benodigd gereedschap: setje inbussleutels, ringsleutel 10-11, 14-15, sterschroevendraaier 25 cm lang en de originele bougiesleutel uit het gereedschapsetje. Een doppendoos met ratel is niet noodzakelijk maar sleutelt wel makkelijk.
Het werkt ook makkelijker wanneer de tank niet te vol is! Doe het niet met een volle tank, kans op lekken.
Het vervangen van (alleen) de bougies is hooguit een uurtje werk, de tank hoeft niet helemaal verwijderd te worden maar kan d.m.v. ondersteuning met een sterschroevendraaier (25 cm lang) opengezet worden, net als de motorkap van een auto.
Verwijder de voorste buddy en de 2 zijdeksels die aan de tank vast zitten, de inbusbout en rivet verwijderen, daarna deksel lostrekken.
Rivet (middenpuntje rivet indrukken, rivet eruit pakken, middenpuntje terug naar buiten duwen voor hergebruik). Rivet kan ook van schroefje voorzien zijn, dan kwartslag draaien voor los of vast.
Verwijder de 2 M6 boutjes voorzijde tank, til de tank omhoog en plaats de sterschroevendraaier met het stergedeelte in 1 van de M6 gaatjes en het handvat in de ronding van de beugel onder de tank. Bij sommige fjr's hitteschild verwijderen.
Je ziet nu het T-stuk, je kunt de rubberflappen vast laten zitten. Draai eerst het M6 boutje (beugel AIR CUT-OFF VALVE) in het midden los, dan de 3 grote bouten. Schuif het T-stuk rechtstandig naar beneden en pak het eruit.
De slangen met AIR CUT-OFF VALVE die boven de bougies zitten zijn zeer flexibel, voorzichtig richting de carburatie duwen en de bougiekappen worden zichtbaar. Het werkt het makkelijkst vanaf de rechterkant!
Blaas de boel eerst schoon, vuil en vliegen wegblazen zodat dit niet in de bougiegaten kan vallen.
Verwijder bougiekap 1, trek niet aan de kabel maar aan de afdichting (beetje draaien en trekken) van de bougiekap om te voorkomen dat je de kabel uit de bougiekap trekt, niet met tangen aan de bougiekap trekken, kappen zijn zo kapot! (schrik niet een nieuwe kap kost 78,- euro, ja belachelijk duur).
Controleer of de kap nog goed vast zit aan de kabel door hem rechtsom op de kabel aan te draaien (de kap zit met een soort parker in de kern van de kabel gedraaid, 1 slag extra aandraaien volstaat meestal).
Pak de bougiesleutel, duw hem in het gat over de bougie en draai de bougie los, de bougie blijft in het rubber van de sleutel hangen en is zo makkelijk te verwijderen of te plaatsen.
Duw de nieuwe bougie in de bougiesleutel en smeer een beetje kopervet (copaslib, hoog temperatuurvet) aan de schroefdraad van de bougie zodat deze niet vast kan rotten in de kop.
Belangrijk: draai de bougie d.m.v. de bougiesleutel met de hand vast, dus eerst zoveel mogelijk slagen met de hand maken en dan pas een dop erop om goed aan te draaien, zo voorkom je dat de bougie de schroefdraad in de kop kan beschadigen (ik heb vroeger als monteur heel wat schroefdraad op moeten knappen omdat onervaren sleutelaars gelijk een sleutel op de bougiesleutel zette en als het zwaar ging ze gewoon doordraaiden en op die manier de schroefdraad verziekte).
Wanneer je alle bougies vervangen hebt duw de slangen weer terug en plaats het T-stuk weer, rechtstandig naar boven schuiven. Alle bouten weer goed vastzetten en rubberflappen terugplaatsen.
Tank weer laten zaken, let op slangbeugeltje bij linkertankdeksel, kijk ook of de rubberflappen binnen de tank vallen (willen wel eens wat scheef zitten), zijdeksels weer plaatsen, vastzetten en buddy terugplaatsen.
* De informatie geldt voor modellen 2001-2012, RP23 heeft nieuw motorblok, ANDERE Bougies FJR 2013-2018 klik hier
Aan de informatie op deze website kunnen geen rechten ontleend worden, je sleutelt geheel op eigen risico!
Hieronder alle foto's van de werkzaamheden.