Motorbanden, prijzen, mijn voorkeur banden FJR

Hier wat verzamelde informatie en mijn ervaring aangaande motorbanden (op mijn FJR1300a 2004 en AE 2016).

Voorgeschreven Type band FJR, moet voldoen aan deze maten en eisen:
Achter 180/55 ZR 17 M/C (73W) en voor 120/70 ZR 17 M/C (58W).

Laat ik beginnen met te vertellen dat de Dunlop roadsmart 2 mij zeer goed zijn bevallen, qua sturen, slijtvastheid en prijs.
Inmiddels heb ik 4.000 km op de Dunlop roadsmart 3 gereden (zowel 4.000 Km op oude als nieuwe FJR) en ook die bevallen zeer goed, inderdaad verbetering ten opzichte van RoadSmart 2! Veel stabieler op hoge snelheid en meer grip.

Mijn nieuwe FJR1300AE was helaas voorzien van Bridgestone BT023GT ZEER slechte ervaring mee, OOK NU WEER!
In het begin stuurde BT023 niet onaardig maar ook op mijn nieuwe fjr 2016 is de voorband bt023 na 5000 km vreselijk gecupt en al aan vervanging toe, ik nooit een BT023 meer!
Van de fabriek uit was er slecht tot niet uitgebalanceerd, voor zat geen enkel loodje, waardoor vreselijk trillen in stuur maar dat heb ik direct op laten lossen.

Motorbanden mijn ervaring met
Dunlop roadsmart 3 Mijn nummer 1
Dunlop roadsmart 2 Mijn nummer 2
Bandenspanning FJR Controleren, Voor minimaal 2,7 en achter minimaal 2,9
Oorzaak vreselijk trillen in stuur gevonden
Motorband-reparatieset Handig om bij je te hebben.
Bridgestone BT023GT ZEER slechte ervaring mee 
Home Motorbanden - Prijzen - Metzeler Z6 - T30GT - Conti Road Attack 2 evo 

Dunlop Road smart 2 zou één van de betere banden moeten zijn, slijtvast en minder last van cuppen, dus die ben ik op advies van Huybers motoren maar eens gaan proberen op de FJR, zeer goed en uitvoerig geadviseerd aldaar, Huybers krijgt van mij alvast 5 sterren en de roadsmart 2 ook!

29-3-2014 de Dunlop Road smart 2 liggen eronder, nou dat stuurt lekker, bij nieuwe Z6 en bt023gt had ik altijd het gevoel dat ze platter door de bocht wilden dan ik, met de Dunlops ga je in balans en zonder moeite een bocht in.
Kosten bij Huybers toen € 305,- all in, inclusief demonteren, monteren wielen en statisch en dynamisch uitbalanceren.
Nou maandag 31-03-2014 ook nog Hypepro vering, wat een feest, dat wordt weer genieten deze zomer.

07-05-2015 Heb de Dunlop road smart 2 er nu zo'n 16.000 km onderliggen, profiel ziet er nog redelijk goed uit maar je merkt dat de banden ietsje vierkant worden waardoor het insturen iets minder wordt. Ik laat ze daarom op 8-5-2015 toch maar vervangen. Denk dat de banden voor rechtuit nog wel een paar duizend km meekunnen maar ga volgende week richting Winterberg en wil dan wel lekker en veilig kunnen sturen.
De band op hogere snelheden, tot 170 voelt zeer comfortabel, geeft een veilig gevoel, cruise control aan en kijk mama zonder handen, geen enkel probleem.
Ik kom regelmatig op de Duitse autobaan en ervaar dan dat het tot 200 nog steeds goed voelt, daarboven is het afhankelijk van de zijwind, mijn oude FJR met koffers is daar toch wat gevoelig voor.
Tot nu toe wel de fijnste band, qua sturen, slijtvastheid en prijs, inmiddels ligt de 2e set eronder.
26-08-2016  17.359 km met set 2 gereden, begint voor nu iets te cuppen, nog niet hinderlijk en stuurt nog redelijk maar het wordt tijd voor Dunlop RoadSmart 3, besteld....., worden een dezer dagen vervangen (2-9-2016).

We zien dat je een adblocker gebruikt, hierdoor zijn belangrijke informatie en aanbiedingen niet beschikbaar!
kies in adblocker: uitschakelen op deze site, zodat je niets mist en van de aanbiedingen gebruik kunt maken!

02-09-2016 Dunlop Roadsmart 3 laten monteren (oude fjr).
Het was heel even wennen omdat ik de oude platte/vierkante banden gewend was, gaat nu weer soepel de bocht in.
Mijn eerste gevoel nadat ik er 100 km mee gereden heb, voelt goed in de bochten, voelde weinig tot geen reactie op teerstrepen, verder lijken de stuureigenschappen op die van de roadsmart 2.
Bij tweede rit wat meer over de witte strepen gereden, bij rechtuit voel je ze niet eens.
In de bochten bij constant toerental heb ik beetje gevoel van scherper de bocht in willen, heb in Sauerland ervaren dat je hierdoor heel goed de scherpere bochten doorkomt, en bij lange bochten met flink gas erop blijft de ideale lijn gevolgd worden. Echt heerlijk sturen...... heb er nu 3500 km mee gereden....
Ook op hoge snelheid veel stabieler en meer grip dan roadsmart 2, voelt ook bij 240 nog veilig aan.

 9 augustus 2017  Nieuwe FJR. Die vreselijke bridgestone BT023 vervroegd moeten vervangen wegens vreselijk cuppen.
Eindelijk de vertrouwde Dunlop Roadsmarts 3 onder de nieuwe FJR, wat een verschil, heerlijk, had ik eerder moeten doen.
Ik hoop dat de slijtvastheid, net als op mijn oude fjr zo rond de 15.000 km zal liggen.

Een kennis van mij, FJR-Eddy, iemand die zijn fjr wel alle hoeken van de bocht laat zien (vlotte rijder), is heel tevreden over grip en sturen, maar daar waren de banden qua profiel na 11.500 km echt op, glad.

Hij heeft ook 2 sets Michelin Pilot Road 4 GT versleten (12.400 en 11.500 km) maar zijn voorkeur gaat uit naar Roadsmart 3

Zaterdag 24 september 2016 Filmpje van de nieuwe Sauerland 2017 route, kon gelijk mijn nieuwe banden (Dunlop RoadSmart 3) even uit te proberen.
Beide zeer goed bevallen... Ik vind het gewoon heerlijk sturen, vol zelfvertrouwen de bochten door, zelfs de haarspeld bochten gaat soepel.


Nog een infomatiefilmpje over de roadsmart 3

Deze keer weer bij Karelsen Soest geweest voor mijn motorbanden.
Kosten € 310,- inclusief statisch/dynamisch uitbalanceren, zeer tevreden (zelf wielen eruit en erin).

roadsmart 3 Dunlop Roadsmart 3
De nieuwe sportieve RoadSmart III touringband wil vooral inspelen op de noden van Europese motorrijders. Tijdens de R&D fase die 31 maanden duurde, legde men 1,2 miljoen testkilometers in de meest uiteenlopende omstandigheden af. Andy Marfleet, marketingdirecteur van Dunlop Europe Moto, stelt dat de RoadSmart III anders is en dat merk je. "Met de iGT technologie moet de band ook op een natte ondergrond uitstekend presteren en dat is in Europa een belangrijke kwaliteit. Door het nieuwe profiel wordt de band ook duurzamer en slijt hij gelijkmatig af tijdens het gebruik." Deze Dunlop RoadSmart III band is beschikbaar vanaf januari 2016.

 

dunlop-road-smart-2 na 13.400 km
Dunlop Roadsmart 2 na 13.400 km

dunlop-road-smart-2 na 16000 km

Nieuw en oud naast elkaar dunlop-road-smart-2 na 16000 km 

Motorbanden mijn ervaring met
Dunlop roadsmart 3 Mijn nummer 1
Dunlop roadsmart 2 Mijn nummer 2
Bandenspanning FJR Controleren, Voor minimaal 2,7 en achter minimaal 2,9
Oorzaak vreselijk trillen in stuur gevonden
Motorband-reparatieset Handig om bij je te hebben.
Bridgestone BT023GT ZEER slechte ervaring mee
Home Motorbanden - Prijzen - Metzeler Z6 - T30GT - Conti Road Attack 2 evo

Motorbanden Metzeler roadtec Z4, Z6, Z8
Bij aanschaf (2012) zat er op mijn FJR een Metzeler Z6 achter 180/55 ZR 17 M/C (73W) en voor een Z4 120/70 ZR 17 M/C (58W). Mogelijk was de achterband eerder aan vervanging toe dan de voorband en vervangen door Z6?
Ik heb nog 8500 met deze bandenset gereden, geen idee hoe lang ze er al opzaten maar ze waren al even aan vervanging toe, dus....
Op 29 nov. 2012 de banden laten vervangen, weer door Z6. Heb ook gelijk haakse ventielen laten plaatsen. Nu was het met de voorband wel ff tobben, vreselijk trillen in stuur, maar na hermontage en dynamisch uitbalanceren was het weg.
Levensduur op FJR tussen 8.000 en 10.000 km, daarna sturen ze niet lekker meer.

September 2013, na 10 maanden en 17.250 km, zijn de banden echt aan vervanging toe, ze voelden al enige tijd (sinds 10.000 km) niet meer lekker in de bochten, weer gekozen voor Z6 (dom), en had weer problemen met de voorband, weer gezeik met trillen in stuur. De voorband is kosteloos vervangen door een BT023 GT van Bridgestone, probleem tijdelijk opgelost.

Bridgestone BT023GT persoonlijk geen goede ervaring mee, begon voor na 5.000 km al vreselijk te cuppen en na 7000 km kwam ik er geen bocht meer mee om (op mijn 2004 fjr).
Ook op mijn nieuwe fjr 2016 is de voorband na 5000 km vreselijk gecupt en aan vervanging toe, ik nooit geen bt023 meer! Ik laat ze nu na 8500 km vervroegd vervangen door Dunlop RoadSmart 3

bt023gt niet normaal, hier kom je de bocht niet meer mee om.

bt023gt niet normaal, hier kom je de bocht niet meer mee om.

Ik ervaar bij deze voorband na 7.000 km rare diepe slijtplekken, hoogte verschillen tussen profiel (cuppen), en sturen voelde na 5000 km al niet lekker meer, niet voor herhaling vatbaar.


Hierboven op mijn nieuwe fjr 2016 is de bt023 voorband na 5000 km vreselijk gecupt en aan vervanging toe, ik nooit geen bt023 meer!
Mijn nieuwe FJR1300AE 2016 is helaas voorzien van Bridgestone BT023 die de eerste paar duizend km niet onaardig sturen (zitten er pas 1800 km op, later meer) maar die van fabriek uit slecht tot niet uitgebalanceerd waren waardoor trillen in stuur maar dat is direct na de 1000 km beurt opgelost.

Motorbanden mijn ervaring met
Dunlop roadsmart 3 Mijn nummer 1
Dunlop roadsmart 2 Mijn nummer 2
Bandenspanning FJR Controleren, Voor minimaal 2,7 en achter minimaal 2,9
Oorzaak vreselijk trillen in stuur gevonden
Motorband-reparatieset Handig om bij je te hebben.
Bridgestone BT023GT ZEER slechte ervaring mee
Home Motorbanden - Prijzen - Metzeler Z6 - T30GT - Conti Road Attack 2 evo

Bridgestone T30GT ***** de opvolger van 023, ik heb er zelf geen ervaring mee, deze zou minder last moeten hebben van cuppen. Tim heeft deze op de fjr getest en heeft er 10.000 km mee gereden. Er had nog wel 2.000 km bij gekund maar de vakantie stond voor de deur. Cuppen was minimaal.
Hier trouwens nog zeer uitgebreid testverslag T30GT op fjr.

Tim is nu overgestapt op de Pirelli Angel GT, eerste indruk was goed, vooral op de rijksweg, ligt als een blok op de weg riep Tim. Na 5000 km nog steeds tevreden maar zijn voorkeur gaat toch uit naar T30GT.
Hier nog zeer uitgebreid testverslag Pirelli Angel GT motorbanden.

Continental De Continental Road Attack 2 GT, 249,- die een wat mindere naam had bij regen en qua levensduur, maar wel goed stuurde. De opvolger, Road Attack 2 evo 279,- zou wel beter in de regen zijn, maar hier moeten we de test resultaten nog even afwachten, zie test filmpje verderop.

Levensduur banden Dit is zeer afhankelijk van de rijstijl, zomer of winter en soort wegen, het merk en zal ergens tussen de 6.000 en 15.000 km liggen. Ik ben een rustige rijder, en had de ervaring dat meeste banden rond de 10.000 km de beste tijd wel gehad hebben en aan vervanging toe zijn, tot ik overstapte op de Dunlop Roadsmart 2.
Update, ik rijd nu op de Dunlop road smart 2 die na 16.000 km nog steeds redelijk goed stuurden en zeker nog 2000 km mee zouden kunnen voor woon werk verkeer! Maar voor genot en veiligheid kun je ze beter bij 15.000 km vervangen.
De tweede set 17.300 km mee gedaan nu de  Dunlop roadsmart 3 eronder.

Motorbanden mijn ervaring met
Dunlop roadsmart 3 Mijn nummer 1
Dunlop roadsmart 2 Mijn nummer 2
Bandenspanning FJR Controleren, Voor minimaal 2,7 en achter minimaal 2,9
Oorzaak vreselijk trillen in stuur gevonden
Motorband-reparatieset Handig om bij je te hebben.
Bridgestone BT023GT ZEER slechte ervaring mee
Home Motorbanden - Prijzen - Metzeler Z6 - T30GT - Conti Road Attack 2 evo

We zien dat je een adblocker gebruikt, hierdoor zijn belangrijke informatie en aanbiedingen niet beschikbaar!
kies in adblocker: uitschakelen op deze site, zodat je niets mist en van de aanbiedingen gebruik kunt maken!

Prijzen, dat kan per dealer/bedrijf nogal variëren, voor de fjr tussen 300,- en 475,- voor zelfde set banden all in.
Ook kun je kiezen je banden los via internet te bestellen en dan een dealer/bedrijf zoeken die ze wil monteren.
Mij teveel gedoe, ik heb inmiddels om de hoek bedrijf gevonden waar zij de banden leveren, monteren en goed uitbalanceren en ik mag dan zelf, op hun heftafel, mijn wielen verwijderen en terugplaatsen en ben dan 310,- voor de roadsmart 3 kwijt.

Ik ben ook wel eens bij Huybers motoren Schijndel geweest, ook zeer tevreden over, goed advies, prijs 310,- all in.

Onderstaande voorbeelden zijn voor FJR met de GT banden, kijk op hun website voor alle aanbiedingen.

Motorbanden actie prijzen met setprijs voordeel !! bij Huybersmotoren.nl/ Schijndel
Bridgestone BT 023 GT - FJR1300 setprijs vanaf € 229,- * is met losse wielen.
Bridgestone T30 GT - FJR1300 setprijs vanaf € 269,- * is met losse wielen.
Continental Road Attack 2 GT FJR1300 setprijs vanaf € 249,- * is met losse wielen.
Continental Road Attack 2 EVO FJR1300 setprijs vanaf € 279,- * is met losse wielen.
Dunlop Road Smart 2 FJR1300 setprijs vanaf € 275,- * is met losse wielen. All in € 305,-
Michelin Pilot Road 3 GT FJR1300 setprijs vanaf € 269,- * is met losse wielen.

GRATIS - montage en balanceren op los wiel
Eigen motor service werkplaats en volgens afspraak ook Klaar terwijl je wacht -
Kosten demonteren, monteren wiel: 12,50 per wiel en bij achterlaten oude band 2,50 per band milieuheffing.
* Voor actuele prijzen en meer info zie website! Huybersmotoren.nl/ Schijndel


Testrit met de nieuwe Continental Road Attack 2 EVO (denk dat ze zo slechts 1000 km meegaan)

Banden problemen Slingeren en trillen in stuur, stuur slaat van links naar rechts.
Het komt wel eens voor na nieuwe banden (of bij oude versleten banden) dat het stuur van links naar rechts slaat bij 70-80 km en behoorlijk trilt. Alsof het stuur uit je handen wil slaan.

Dit kan kan diversen oorzaken hebben;
1. De band ligt niet goed in de hiel van de velg.
Belangrijk is de velgranden (hiel) goed schoon te maken, vaak zitten daar rubbersporen van de oude band.
De band goed insmeren met bandenvet en na montage even doorpompen tot 8 atmosfeer, de band schiet dan goed in de hiel van de velg.
2. Het uitbalanceren is heel belangrijk, niet alleen staties, maar staties/dynamisch uitbalanceren!!
Daar ligt 99 van de 100 keer de oorzaak!
De FJR heeft een zeer brede velg, wanneer je alleen staties uit balanceert en je al het lood* aan 1 kant op de velg plakt ontstaat er dynamische onbalans en trillen in het stuur, verdeel het lood links en rechts over de velg wanneer je niet in staat bent ook dynamisch uit te balanceren.
Beter is statisch/dynamisch uitbalanceren, voor mijn fjr een noodzaak.

3. Let er ook op dat het ventiel merkpunt op de band bij het ventiel hoort te zitten.
Dit bovenstaande (punten 1 en 2) hielpen bij mij toen ik na nieuwe banden ineens vreselijk last kreeg van trillen in het stuur en bij 70 km mijn stuur bijna uit mijn handen sloeg.
4. Er kan ook iets mis zijn met de nieuwe band.

Ook op mijn nieuwe FJR1300AE ervaar ik trillen bij 80 km met de BT023, er zit ook geen enkel loodje op het voorwiel, uit laten balanceren bij de dealer maar dat hielp niet (bleek niet goed gebalanceerd!).
29-12-2016 Vandaag bij mijn vertrouwde bandenleverancier geweest voor de vermoede onbalans.
Eerst gemeten wat de onbalans was, bleek 20 - 20 gram. Met loodjes dealer eraf bleek het 20-10 (zoals ik hem bij de dealer bracht en zoals van fabriek zonder lood).
Opnieuw balanceren, nu zowel statisch als dynamisch uitgebalanceerd, nu 0 - 0 gram, proefgereden en alle trillingen zijn nu weg!
Ik heb het nu al 2x mee gemaakt dat een dealer niet in staat is goed uit te balanceren!

* De naam plaklood en lood wordt nog steeds gebruikt maar lood mag niet meer gebruikt worden omdat het schadelijk is voor het milieu, tegenwoordig wordt gegalvaniseerd staal als vervanger gebruikt.



michelin-compressorBandenspanning Zeer belangrijk, controleer iedere week de bandenspanning. Bij te zacht krijg je zo'n omval gevoel in de bochten en de banden krijgen eerder een plat loopvlak.
FJR Voor minimaal 2,7 en achter minimaal 2,9

Ik ervaar zelf dat bij o.a. Dunlop Roadsmart 2, een stugge harde band, 2,5 en 2,7 lekkerder stuurt, ik hoor dit van diversen fjr rijders.

Tegenwoordig moet je bij bijna elk tankstation betalen voor banden oppompen, ik liep bij de praxis tegen deze Michelin mini compressor aan, zeer handig voor auto en motor (bij praxis 44,- bij conrad 59,-)
 Let op!  De standaard zekering van de aansluiting in je dashboardkastje is maar 3 A en gaat via het contactslot, voor de bandenpomp is dit te weinig (verbruik 5A). Op mijn oude fjr had ik een directe aansluiting op de accu, en er 7,5 A in zitten, dit is tevens ook handig voor aansluiting van de de druppellader.

Voorgeschreven Type band FJR, moet voldoen aan deze maten en eisen:
Achter 180/55 ZR 17 M/C (73W) en voor een 120/70 ZR 17 M/C (58W).

Motorbanden mijn ervaring met
Dunlop roadsmart 3 Mijn nummer 1
Dunlop roadsmart 2 Mijn nummer 2
Bandenspanning FJR Controleren, Voor minimaal 2,7 en achter minimaal 2,9
Oorzaak vreselijk trillen in stuur gevonden
Motorband-reparatieset Handig om bij je te hebben.
Bridgestone BT023GT ZEER slechte ervaring mee
Home Motorbanden - Prijzen - Metzeler Z6 - T30GT - Conti Road Attack 2 evo

 

huidige achtergrond
Klik op foto voor vergroting. Uit filmpje-route-sauerland
Klik eventueel op vernieuwen voor meest recente foto.

Terug naar boven Aan de informatie op deze website kunnen geen rechten ontleend worden, je sleutelt geheel op eigen risico!

                        Terug naar boven                                       Aan de informatie op deze website kunnen geen rechten ontleend worden, je sleutelt geheel op eigen risico! Contact