FJR Remblokken vervangen RP11 en RP28

We zien dat je een adblocker gebruikt, hierdoor zijn belangrijke informatie en aanbiedingen niet beschikbaar!
kies in adblocker: uitschakelen op deze site, zodat je niets mist en van de aanbiedingen gebruik kunt maken!

Aan de informatie op deze website kunnen geen rechten ontleend worden, je sleutelt geheel op eigen risico!

Controleer regelmatig de conditie van de remblokken, bij mijn FJR (RP11) bleek 1 van de blokken veel eerder aan vervanging toe dan de andere. Dit kan o.a. komen door vervuiling van de remklauw/zuigers waardoor het blok niet goed vrij komt.
Vanaf 2006 zijn alle FJR modellen standaard uitgerust met ABS in combinatie met een CBS (Central Brake System; ook wel Unified Brake System, hierdoor kunnen blokken voor ook verschillend slijten). Dit geeft meer stabiliteit tijdens het remmen. Als nu de achterrem wordt gebruikt wordt automatisch door het ABS CBS systeem de voorrem in verhouding ook meegenomen. Hiervoor gebruikt het systeem de onderste twee zuigers van de rechter vierzuigerremklauw aan de voorkant (deze remblokken kunnen daardoor harder slijten). Om een gelijkmatige en progressieve rem actie te verkrijgen zijn de twee zuigers in de rechter voorremklauw iets kleiner dan de andere zes zuigers in het remsysteem aan de voorkant. Het ABS CBS remsysteem wordt alleen ingeschakeld als de achterrem wordt gebruikt.

Inhoud Remblokken RP28 voor - Remblokken RP11 voor - Remblokken achterRemvloeistof vervangen - ABS test

Remblokken
Kies
voor originele Yamaha remblokken t/m RP11 deze hebben een betere pasvorm en zijn gelijk voorzien van nieuwe shims!
Voorrem rond de € 44,- per set (tot RP11, 2 sets voorrem), vanaf RP13 heeft 4 sets á 30,- voorrem, geen shims meer.
Ik heb Ferodo blokken gezien rond de € 21,-. (origineel 30,-) en dat x 4.
Achterrem alle modellen (origineel achterrem 1 set á 40,-).

Ik had bij mijn RP11 in eerste instantie gekozen voor niet originele (voor)remblokken (Ferodo), maar heb deze vroegtijdig moeten vervangen wegens de slechte pasvorm, rammelen in de klauwen, daardoor schokkerig remmen. Ik merk bij de RP28 dat de pasvorm van de originele blokken ook te ruim is dus hier kun je gerust imitatie kopen.
Over Sinter remblokken Dit remt mogelijk iets beter maar na 2 sets zijn ook je schijven aan vervanging toe ( 130,- per schijf).

Remblokken voor reinigen/vervangen RP28
Draai als eerste de 2 bouten van klauw wat los, door wat aan de klauw te wrikken krijgen de blokken wat meer ruimte en is de klauw straks wat makkelijker te verwijderen.
Draai nu de 2 bouten van de klauw helemaal los en neem de klauw uit, klauw iets draaien tegen de velg aan en kantelen,
LET OP scherm velg af met poetsdoek, de klauw kan de verf op de velg beschadigen.
Verwijder de 2 clips uit het asje (t/m RP11), druk iets op de veerplaat en verwijder de as, je kunt nu de blokken verwijderen.
RP28 heeft geen clips meer maar schroefdraad op de as, hier as losdraaien, druk iets op de veerplaat en verwijder de as.
Maak het asje goed schoon, je ziet nu de 4 vervuilde zuigers, maak deze eerst heel goed schoon met remmenreiniger, kwastje en doek, niet met scherpe voorwerpen, moeten weer glimmen rondom. Remmenreiniger van de action is 80% goedkoper! ( € 1,70 per bus).

Hieronder zie je ook wat 1000 km in de pekel rijden doet met een nieuwe motor!

Remblokken RP28 geen clips meer (foto's boven)
Zet de shims (plaatjes bij RP11) van de oude blokken over op de nieuwe, eventueel lipjes iets bijbuigen zodat ze goed blijven zitten. Advies: koop originele blokken t/m RP11! Bij de originele blokken zitten er gelijk nieuwe shims bij! Latere types hebben geen shims meer (o.a. RP28) daar kun je gerust imitatie kopen want originele blokken hebben ook slechte pasvorm.

Inhoud Remblokken RP28 voor - Remblokken RP11 voor - Remblokken achter - Remvloeistof vervangen - ABS test

Blokken vervangen RP11. Let op! Remvloeistof is zeer agressief, tast lak aan, scherm je lak af!
Kies voor originele Yamaha remblokken t/m RP11 deze hebben een betere pasvorm en zijn gelijk voorzien van nieuwe shims!

In theorie kun je de blokken gewoon vervangen zonder iets met de remvloeistof te doen mits er ooit met half versleten blokken remvloeistof is bijgevuld.
In dat geval voor je de zuigers terug duwt, eerst heel voorzichtig het deksel van het rempotje verwijderen/los zetten, laat het afdichtrubber erop liggen, zodat tijdens het terug duwen van de zuigers de lucht weg kan en er geen restdruk ontstaat. Maak nu geen wilde stuurbewegingen, zet de motor even op het stuurslot om dit te voorkomen.
! Niet eerst zuigers terug duwen en dan deksel openen want dan spuit de remvloeistof om je oren! Nogmaals scherm je lak af, lap over/om het potje.
Plaats de oude remblokken even terug in de klauw, zet er 1 schroevendraaier tussen en duw zo de zuigers naar binnen.

Remblokken RP11

Let bij de linkerklauw op het kabeltje en beugeltje van de ABS sensor, dat deze niet klem komt te zitten tussen klauw en poot.
Plaats de klauw terug over de schijf en plaats 1 voor 1 de nieuwe blokken.
Eventueel het oude blok half plaatsen en daarmee de zuigers nog wat verder terug duwen/wrikken.
Plaats de schoongemaakte as en veerplaat en borg de as met de 2 clips.
Draai de 2 bouten van de remklauw weer goed vast, knijp een paar maal in de rem en kijk of het wil soepel loopt.

Inhoud Remblokken RP28 voor - Remblokken RP11 voor - Remblokken achterRemvloeistof vervangen - ABS test

Achterrem, alle modelen (RP04-RP28) deze heeft 1 enkele zuiger, het is daarom van belang dat de 2 geleidebouten van de remklauw goed schoon zijn en voorzien zijn van hoog temperatuurvet. De 2 geleidebouten zorgen ervoor dat de klauw zich centreert en de druk zich gelijkmatig over de 2 blokken verdeeld.
Draai de 2 geleidebouten los en verwijder de klauw. Controleer de rubber hoesjes.
Maak ook hier de klauw en zuiger weer goed schoon met remmenreiniger.
Je kunt nu het blok voorzijde eruit pakken, blok achterzijde eruit en maak verder schoon, een beetje hoog temperatuurvet op de blokgeleiders doen.
Bij imitatie blokken de shim van het oude blok overzetten en plaats het nieuwe blok. Advies: koop originele blokken! t/m RP11. Originele blokken hebben betere pasvorm en er zitten gelijk nieuwe shims bij!
Duw de zuiger terug (eventueel rempotdeksel even los zetten zodat de lucht weg kan) en plaats de klauw terug, schroef de 2 ingevette geleidebouten weer vast.
Bij mij waren de achterremblokken nog niet aan vervanging toe.

Inhoud Remblokken RP28 voor - Remblokken RP11 voor - Remblokken achter - Remvloeistof vervangen - ABS test

Remvloeistof voor vervangen - Remvloeistof is zeer agressief, tast lak aan, scherm je lak af!
Verwijder deksel remreservoir, verwijder oude vloeistof (afzuigen via vacuümpomp o.i.d.), maak reservoir schoon, vul af met verse remvloeistof en leg afdichting op het reservoir.
Dit werkt het beste met vacuümpomp op ontluchtingsnippel, nippel open afzuigen, let op dat het niveau in het potje op niveau blijft. HBM heeft vacuümpomp regelmatig in de aanbieding.
Of op de ouderwetse manier:
Maak een doorzichtige slang aan de ontluchtingsnippel vast, de andere kant in een opvang bus/glas.
Slang aan het ontluchtingsnippel, nippel open en rem indrukken, nippel dicht en rem los.
Dit net zo lang herhalen tot er schone vloeistof en geen lucht meer uit de slang komt, af en toe reservoir bijvullen. 

Koppeling Ververs gelijk de vloeistof in het reservoir van de koppelingshandel. Ontluchtingsnippel zie foto 1 hierboven.

Remvloeistof achterrem verversen
Verwijder buddy, en rechter zijdeksel.
Nogmaals Remvloeistof is zeer agressief, tast lak aan, scherm alles goed af!
Rempotje
Er is te weinig ruimte om het deksel van het rempotje te krijgen. Schroef daarom het boutje van het rempotje los, door de flexibele slang kun je het potje makkelijk legen, schoonmaken en weer bijvullen met verse remvloeistof. Slang aan de ontluchtingsnippel, nippel open en rem indrukken, nippel dicht en rem los. Dit net zo lang herhalen tot er schone vloeistof uit de slang komt, af en toe potje bijvullen.  

Inhoud Remblokken RP28 voor - Remblokken RP11 voor - Remblokken achterRemvloeistof vervangen - ABS test

ABS
Via bovenstaande manier (zonder vacuümpomp) wordt niet alle remvloeistof vervangen, een deel in de abs unit blijft onververst.
Door middel van de ABS test met de coupler adaptor meng je de oude en nieuwe vloeistof in het systeem, daarna nogmaals remvloeistof verversen.
Geadviseerd wordt de test een aantal malen te herhalen en tussendoor weer de remvloeistof te vervangen.
Coupler adaptor, Yamaha Part Number 90890-03149,  is een speciale stekker die test aanstuurt.
In de buurt van de minpool van de accu vind je een afgedopte stekker, verwijder de dop en plaats de coupler adaptor.
De adaptor verbind 2 draadjes door, je zou dit ook zelf met een stukje stroomdraad met 2 mini schuif kabelschoentjes kunnen doen, vond hiervan een foto op internet.
coupler-adaptor.jpg

Bij mijn fjr uit 2004 zit de stekker tussen de tank en de minpool accu, 1 kuipdeel verwijderen.

stekker abs test
De hydraulische unit operation test uitvoeren.
- Sluit de adaptor aan  (of verbind door met het draadje).
- Beiden remmen bekrachtigen.
- Contactslot op aan
- De ABS lamp gaat 2 sec aan
- Gaat dan 0,5 sec uit en gaat dan knipperen.
- Eerst voel je 1 pulzering in je voorremhendel, dan 2 pulsen in je voetpedaal.

Door deze test is de oude remvloeistof vermengt met de nieuwe.
Nu nogmaals de remvloeistof verversen.
Dit een aantal maal herhalen (1 á 2 x).

Inhoud Remblokken RP28 voor - Remblokken RP11 voor - Remblokken achter - Remvloeistof vervangen - ABS test

Aan de informatie op deze website kunnen geen rechten ontleend worden, je sleutelt geheel op eigen risico!

Filmpje derden, schoonmaken, smeren as rempedaal

                        Terug naar boven                                       Aan de informatie op deze website kunnen geen rechten ontleend worden, je sleutelt geheel op eigen risico! Contact